Berichten in de pers

verenigde internet exploitanten

NMO initieert NMO Cross Media

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) krijgt gestaag gestalte. De afzonderlijke bereiksonderzoeken voor kijken, luisteren, lezen en internetten zijn vernieuwd en komen modulair beschikbaar. Aansluitend wordt een crossmedia-databron gecreëerd. Deze dataset wordt de nieuwe bron voor overkoepelende inzichten en strategische mediaplanning. Voor het integreren van individuele datasets heeft NMO een “Request for Proposal” (RfP) opgesteld. Het…
Lees meer

Nationaal Media Onderzoek (NMO) zoekt twee directeuren

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft als doel om het mediagedrag van Nederland in kaart te brengen voor televisiekijken, radioluisteren, internetgebruik en het lezen van dagbladen en tijdschriften. De nieuw op te richten Stichting NMO is op zoek naar een Algemeen Directeur en een Directeur Onderzoek om dit nieuwe onderzoek aan te sturen en door…
Lees meer

NMO publiceert eerste rapportage Mediatrends

Deze week publiceert het Nationaal Media Onderzoek (NMO) voor het eerst “NMO Mediatrends”. Dit onderzoek is de volwaardige opvolger van de Media Standaard Survey (MSS) dat tussen 2014 en 2018 werd uitgevoerd in opdracht van SKO, NLO, NOM en VINEX. NMO Mediatrends is binnen het nieuwe NMO de bron als het gaat om de samenstelling…
Lees meer

Publicatie toplijsten tijdelijk on hold

De publicatie van NOBO-toplijsten is tijdelijk on hold gezet in verband met een issue met de censusdata voor web traffic die door Comscore wordt aangeleverd. Dit kan (een beperkte)  impact hebben op de bereiksresultaten voor websites, die doorwerkt in het bereik op merkniveau. Dit betreft de publishers die gebruik maken van de Comscore-meting (alle publishers…
Lees meer

Boodschapper wordt Huishoud-verantwoorde-lijke

Vanaf de rapportering van week 1 2022 is de naam van de doelgroep ‘Boodschapper’ aangepast naar ‘Huishoudverantwoordelijke’. Alleen de naamgeving is aangepast; aan de definitie van deze doelgroep is niets veranderd. Met de doelgroep Huishoudverantwoordelijke (HHV), voorheen Boodschapper (BDS), selecteer je de mensen die binnen een huishouden voor het grootste deel van het huishoudelijke werk…
Lees meer

Bij Screenforce aangesloten online publishers breken lans voor nieuwe online luidheidsnorm

De Nederlandse online publishers, aangesloten bij Screenforce, doen een oproep aan adverteerders en producenten van commercials om de nieuwe luidheidsnorm voor online commercials te omarmen. De introductie van de door de European Broadcast Union (EBU) ontwikkelde norm vormt de oplossing voor de grote verschillen in luidheid die aanwezig kunnen zijn tussen online content en online…
Lees meer

Nieuwe NOM-cijfers – inclusief bereik mediamerken

Op maandag 6 december 2021 zijn de bereiksresultaten van de NMO Print & Merken Monitor gepubliceerd. Met NPMM 2021-III is de eerste publicatie onder de vlag van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) een feit. De data uit NOBO vormen een belangrijk onderdeel van deze crossmediale rapportage. De publicatie bevat het printbereik van landelijke en regionale…
Lees meer

Regionale publieke omroep (RPO) nieuwe deelnemer NMO online bereiksonderzoek

De dertien regionale publieke omroepen gaan per 1 januari 2022 gezamenlijk deelnemen aan het online bereiksonderzoek van NMO (NMO DAM). De omroepen zetten zich in om met hun publieke media-aanbod een groot en breed publiek te bereiken, ook online. Jan Müller, bestuurder van de Stichting Regionale Publieke Omroep (RPO): “De website en de app zijn…
Lees meer

Online bereik stijgt tijdens wedstrijden van Oranje

NOBO-data kunnen niet alleen het bereik op dagniveau weergeven. Ook het online bereik van online platforms per uur kan worden geanalyseerd. De onderstaande grafieken zijn daar goede voorbeelden van. In grafiek 1 wordt het dagbereik per uur weergegeven in de periode dat de livestreams (NPO en NOS) van wedstrijden van het EK 2021 te volgen…
Lees meer

NMO tilt online bereiksmeting naar hoger plan

Is het huidige bereiksonderzoek NOBO al sterk van opzet, binnen NMO wordt de digitale meting in 2022 nog ingenieuzer. De bereikscijfers voor online worden straks gemeten vanuit een crossmediaal onderzoeksdesign. De opzet wordt robuuster door gebruik te maken van meer paneldata. Verder zijn er meer vormen van mediaconsumptie in scope; ook die van online lezen,…
Lees meer