Berichten in de pers

verenigde internet exploitanten

Reactie VINEX op artikel NOS

In een artikel van de NOS Techredactie wordt in de kop de suggestie gewekt dat voor het NOBO-onderzoek gebruik wordt gemaakt van een omstreden meetmethode. Het artikel verwijst naar de methode waarmee Facebook en Google eerder deze week negatief in het nieuws kwamen. NOBO voldoet aan alle normen VINEX betreurt de beeldvorming die in de…
Lees verder

Directeur VINEX

Column Karin Schut: 2019, een jaar met een sterker team en relevantere data

2019 belooft een bijzonder jaar voor NOBO te worden. De partnership met KANTAR wordt voorgezet en de vooruitzichten zijn goed. Het wordt een jaar waarin VINEX, SKO, NLO en NOM samenwerken aan het uitdagende crossmediale bereiksonderzoek TMAM. Daarnaast ontwikkelen we ons NOBO-onderzoek verder door om meer relevantie te bieden, met nieuwe toepassingen, ook voor nieuwe gebruikers. Belang van tagging…
Lees verder

VINEX continueert Nederlands Online Bereiksonderzoek

Het Nederlands Online BereiksOnderzoek (NOBO) zal ook in 2019 voor leden en datapartners beschikbaar blijven. VINEX heeft daarover overeenstemming bereikt met het onderzoeksbureau KANTAR, dat de metingen sinds de start van het project in 2015 verzorgt. NOBO geeft inzicht in het bereik en de bezoekersprofielen van websites en apps. Voor de meting wordt gebruik gemaakt…
Lees verder

Leefstijlgroepen NPO opgenomen in NOBO

NOBO is onlangs verrijkt met de vernieuwde ‘Leefstijlgroepen’ van NPO. Wat zijn Leefstijlgroepen en hoe kun je dit model toepassen in de NOBO-bereiksdata? Leefstijlgroepen is ontwikkeld in opdracht van NPO. Het verdeelt de Nederlandse populatie in segmenten op basis van een bepaalde leefstijl. Het model kent 8 doelgroepen. Met Leefstijlen als variabele kan men het…
Lees verder

Test VINEX toont noodzaak van transparante, gevalideerde campagnemetingen

NOBO levert wekelijks bereikcijfers van sites en apps binnen diverse doelgroepen. Een logische vervolgstap voor NOBO is de toevoeging van campagnemetingen. Hiermee kan het bereik en het profiel van digitale campagnes betrouwbaar worden vastgesteld. Voor campagnemeting zijn er al enkele instrumenten in de mark beschikbaar. Helaas leiden de uitkomsten daarvan tot discussies tussen bureaus, adverteerders en publishers. Voor VINEX…
Lees verder

AD weer correct gerapporteerd

De issues rond de meting van de digitale platforms van AD zijn opgelost. Met de release van nieuwe AD-apps waren er voor het merk meetproblemen in het NOBO-panel ontstaan. Dat gold zowel voor IOS als voor de Android-versie. Inmiddels worden de metingen en de bereiksberekening weer correct uitgevoerd. Uitzoekwerk De TC van VINEX heeft de resultaten van AD vanaf week 26…
Lees verder

Leestip: toelichting op RfP

Onlangs is door NLO, NOM, SKO en VINEX een Request for Proposal (RfP) gepubliceerd, waarin de wensen en eisen zijn vastgelegd voor het nieuwe crossmediale bereiksonderzoek, dat in de loop van 2019 zijn beslag moet krijgen op de Nederlandse markt. ‘Digitaal’ vormt een centraal onderdeel van dit onderzoek naast kijken, lezen en luisteren. De RfP is…
Lees verder

Toelichting top 50 juli 2018

De resultaten voor het AD zijn nog niet definitief goedgekeurd Met de release van de nieuwe apps voor IOS en Android voor AD is helaas een aantal issues ontstaan in de meting van AD in het NOBO panel. We onderzoeken momenteel wat de gevolgen hiervan zijn geweest voor de resultaten van AD vanuit NOBO voor de weken vanaf…
Lees verder

MSS: Meer digitale devices in Nederlandse huishoudens

Het aantal huishoudens met internet is in het afgelopen half jaar opnieuw gestegen. Het bezit van smartphones, laptops, smart TV’s en mediacenters nam in de eerste helft van 2018 significant toe. Stijging bezit smartphones 89% van de Nederlanders (13+) is in het bezit van een smartphone. Dit is een significante stijging ten opzichte van de tweede helft…
Lees verder

VINEX-nieuwsbrief juli 2018

De nieuwe juli-editie van de VINEX-nieuwsbrief staat online. Met onder meer aandacht voor online magazinemerken en het toekomstige crossmediale bereiksonderzoek. De volledige content vind je hier. Veel leesplezier!