Berichten in de pers

verenigde internet exploitanten

Regionale publieke omroep (RPO) nieuwe deelnemer NMO online bereiksonderzoek

De dertien regionale publieke omroepen gaan per 1 januari 2022 gezamenlijk deelnemen aan het online bereiksonderzoek van NMO (NMO DAM). De omroepen zetten zich in om met hun publieke media-aanbod een groot en breed publiek te bereiken, ook online. Jan Müller, bestuurder van de Stichting Regionale Publieke Omroep (RPO): “De website en de app zijn…
Lees verder

Online bereik stijgt tijdens wedstrijden van Oranje

NOBO-data kunnen niet alleen het bereik op dagniveau weergeven. Ook het online bereik van online platforms per uur kan worden geanalyseerd. De onderstaande grafieken zijn daar goede voorbeelden van. In grafiek 1 wordt het dagbereik per uur weergegeven in de periode dat de livestreams (NPO en NOS) van wedstrijden van het EK 2021 te volgen…
Lees verder

NMO tilt online bereiksmeting naar hoger plan

Is het huidige bereiksonderzoek NOBO al sterk van opzet, binnen NMO wordt de digitale meting in 2022 nog ingenieuzer. De bereikscijfers voor online worden straks gemeten vanuit een crossmediaal onderzoeksdesign. De opzet wordt robuuster door gebruik te maken van meer paneldata. Verder zijn er meer vormen van mediaconsumptie in scope; ook die van online lezen,…
Lees verder

VINEX ondersteunt wereldwijde peiling WFA naar diversiteit en inclusie in marcom-industrie

De World Federation of Advertisers organiseert deze zomer de eerste wereldwijde peiling onder medewerkers in de marketing- en communicatie-industrie. Het onderzoek is opgezet om vast te stellen hoe het met diversiteit en inclusie in de branche is gesteld. Onderzocht wordt hoe divers de branche is samengesteld en hoe medewerkers de aanpak binnen hun eigen organisatie…
Lees verder

Online bereiksonderzoek in het crossmediaal design van NMO

Op donderdag 15 april 2021 vond de lancering plaats van het nieuwe geïntegreerde bereiksonderzoek NMO. Het Nationaal Media Onderzoek – zoals het onderzoek voluit heet – presenteerde zich op die dag met een webinar aan de mediabranche. Geïntegreerde meting VINEX is verheugd over het doordachte innovatieve onderzoeksdesign. De digitale meting is slim geïntegreerd in het…
Lees verder

Nationaal Media Onderzoek gaat van start

SKO, NLO, NOM en VINEX besluiten tot integrale samenwerking in bereiksonderzoek Na een intensief tenderproces zijn Kantar en Ipsos door SKO, NLO, NOM en VINEX geselecteerd om het nieuwe geïntegreerde bereiksonderzoek op te zetten. Onder de nieuwe naam Nationaal Media Onderzoek (NMO) zal het bereik van televisie, radio, print en online worden gemeten en gaat…
Lees verder

Bereik van online mediamerken via social media

In NOBO wordt het bereik van mediamerken gemeten via smartphones, tablets en computers. Het gaat hier om het bereik dat tot stand komt via websites en apps van merken. NOBO meet sinds 2016 het bereik van mediamerken op basis van twee datasets: paneldataset en censusdataset. Het NOBO systeem is ontworpen om te gaan met bepaalde beperkingen van…
Lees verder

Toplijsten NOBO 2020

Op 18 januari 2021 presenteerde VINEX de jaarcijfers over 2020 gebaseerd op het Nederlands Online Bereiksonderzoek (NOBO). Hieronder de top-25 van Nederlandse online mediamerken die deelnemen via de tagged meting. Marktplaats gaat bij de Nederlandse online media opnieuw met indrukwekkende cijfers aan kop. De site ontvangt bijna 8 miljoen consumenten die maandelijks gemiddeld bijna 5…
Lees verder

Online mediaconsumptie in 2020 toegenomen

Deelnemende uitgevers hebben voor de meting ruim 150 online mediamerken van NOBO-tags voorzien. Het gaat daarbij om honderden websites en apps. De merken hebben in 2020 samen ruim 91% van de Nederlanders (6+) bereikt, goed voor maar liefst 118 miljard pageviews en bijna 2,5 miljard uur aan surftijd. Dat blijkt uit jaarcijfers over 2020 uit…
Lees verder

Online vergaderen neemt een grote vlucht

Dat blijkt uit jaarcijfers over 2020 uit het Nederlands Online Bereiksonderzoek (NOBO). In het afgelopen voorjaar bleek dat noodgedwongen thuiswerken vraagt om online tools om met collega’s te overleggen. VINEX heeft daarom de vergaderdiensten in de meting opgenomen.   De twee meest gebruikte videodiensten zijn Microsoft Teams en Zoom. Google Hangouts en Meet zijn minder…
Lees verder