Gebruikerssessie in de bioscoopzaal van RTL

Gebruikerssessie in de bioscoopzaal van RTL

 

Op 20 februari organiseerde VINEX de tweede open user group, dit keer in de bioscoopzaal van RTL op het mediapark. De open gebruikersbijeenkomsten zijn bedoeld om aanstaande leden van VINEX en andere geïnteresseerden te informeren over alles wat met NMO Online te maken heeft en om kennis te maken met bestaande leden. Voormalig directeur VINEX Karin Schut en de huidige directeur Joris van Lierop verwelkomden de aanwezigen en leidden het drukke programma in.

Dit jaar wordt een belangrijk jaar voor NMO Online. Het online bereiksonderzoek dat ruim een jaar geleden is gelanceerd, gaat binnenkort de volgende fase in. Die fase staat te boek als ‘fase 2’, maar Joris is nog op zoek naar een betere naam. Suggesties zijn welkom.

80 merken toevoegen

In die volgende fase gaat NMO Online zo’n 80 mediamerken toevoegen aan de metingen. Dit is mogelijk door gebruik te maken van de metingen uit het Ipsos Multimedia Panel. NMO gebruikt dit panel al voor NMO Luisteren (radio) en voor fase 2 gaan de smartphones van de 3.561 panelleden ook de consumptie van websites en apps rapporteren. Volgens Patricia Sonius, onderzoeksdirecteur van NMO, wordt alleen het verkeer van vooraf geselecteerde websites geregistreerd. “We gaan uiteraard niet het internetbankieren vastleggen.”

De metingen uit het multimediapanel worden samengevoegd met die van het huidige panel (n = 3.735) zodat een veel grotere base ontstaat. Hierdoor kunnen kleinere websites en apps betrouwbaarder worden gerapporteerd.

Tagged/untagged

Er zit wel verschil tussen de metingen van de twee panels. In het huidige panel worden websites en apps van deelnemers gemeten met tags. Dat zijn meetcodes die op paginaniveau worden ingesteld met allerlei informatie over de betreffende pagina van de site/app. In het multimediapanel worden niet-deelnemers van NMO Online untagged gemeten aangezien zij niet over die meetcodes beschikken.

In de lijst met nieuwe merken voor fase 2 staan ook de globals die vooralsnog untagged worden gemeten. Martijn Brinkhoff, research manager NMO Online, geeft aan dat de nieuwe fase 15 april gereed zou moeten zijn. Tot die tijd wordt er volop getest en gecontroleerd. Die controles vinden overigens continu plaats, aldus Martijn. Ook bij de huidige metingen. Er is hiervoor een data science-team en een data-output-groep opgesteld binnen NMO.

Dataportal NMO

Martijn demonstreert de mogelijkheden van de NMO Online data en laat zien waar je die data kan vinden. Dat is op de dataportal van NMO, waar ook alle andere data van NMO te vinden zijn zoals NMO Kijken, NMO Luisteren, NMO Lezen en in de loop van dit jaar ook NMO Crossmedia.

De data van NMO Online wordt ook ontsloten via softwarepakketten van GfK Adware en TechEdge Advantage. Daarmee kunnen gebruikers veel dieper in de data en gebruik maken van de gegevens uit de NMO Doelgroep Monitor. Dit onderzoek wordt gekoppeld aan alle losstaande NMO onderzoeken en bevat veel achtergrondkenmerken van respondenten zoals interesses, vakantie, winkelbezoek, financiën en tal van andere domeinen.

Target RTL Nieuws & Entertainment

RTL gunde de toehoorders van de gebruikersbijeenkomst een kijkje in de keuken, waarbij de data van NMO Online wordt gebruikt om het behalen van targets te monitoren. De belangrijkste doelstelling is het behalen van de nummer één positie in 2026 als het gaat om het nieuwsmerk RTL Nieuws & Entertainment. Adjunct-hoofdredacteur RTL Nieuws, Dennis van Luling, liet een groot aantal grafieken zien met NMO Online data, waarin alle concurrerende nieuwsmerken bij elkaar waren gezet. Voor RTL is het maandbereik 6+ leading voor het behalen van de koppositie. Dennis moet nu nog genoegen nemen met de vierde plek, maar is vastberaden om volgend jaar het target te halen.

Klik hier voor deel 2 van het verslag van de gebruikerssessie op 20 februari.