Crossmedia en Retail media

Crossmedia en Retail media

 

PMA, een van de partners van NMO, vaardigde Jikke Romijn af naar de gebruikerssessie bij RTL om haar licht te laten schijnen over het crossmedia-deel van NMO. Jikke ziet dit als de ‘droom van elk mediabureau’. In de crossmedia-dataset komen alle NMO-onderzoeken bij elkaar waarmee bureaus en adverteerders op strategisch niveau kunnen plannen. Maar voor het zover is moeten NMO Kijken en NMO Online wel de volgende fase hebben afgerond.

Gebeurt er dan helemaal niks voor die tijd? Zeker wel. Op de achtergrond zijn al veel onderlinge verbanden gelegd tussen de onderzoeken. Zo is er al één centrale bron voor de werving en weging van de diverse panels, die panels leveren output voor meerdere onderzoeken, de NMO Doelgroep Monitor is inmiddels gekoppeld aan alle NMO-onderzoeken en alle doelgroepen en vragenlijsten zijn volledig geharmoniseerd.

Jikke demonstreert met fictieve voorbeelden de mogelijkheden van de crossmedia dataset, zoals NMO dat voor ogen heeft. Denk hierbij aan een effectieve bereiksopbouw in de tijd over de verschillende mediumtypen heen, of een analyse die aangeeft in welk kanaal een eventueel additioneel budget het beste rendeert in termen van extra contacten. Ook is goed te zien in welke mate een mediumtype nog bereik en/of contacten toevoegt aan een ander mediumtype of dat er juist sprake is van overlap.

Retail media

Tot slot van de gebruikersbijeenkomst leidde Nico Rijkhoff (bvA) de zaal door de wereld van retail media. In het vraaggesprek met Karin Schut, maar vooral ook met de zaal, werd duidelijk dat retail media zich als mediumtype sterk aan het ontwikkelen is, waarbij steeds meer aanspraak wordt gemaakt op de mediabudgetten in plaats van de marketing- en verkoopbudgetten van een merk. Daarbij ontstaat ook de behoefte aan standaarden. Op dit moment zijn er veel verschillende aanbieders en proposities en standaarden kunnen helpen om meer structuur te creëren in deze snelgroeiende markt. Het IAB is inmiddels gestart met een certificeringsprogramma voor retail media.

Een van de guiding principles van bvA vindt dat uniforme standaarden en consistente meetmethoden essentieel zijn om retail media-aanbiedingen vergelijkbaar te maken. Merken zouden duidelijk zicht moeten hebben op wat ze inkopen en wat ze vervolgens geleverd krijgen. Daarbij moeten de investeringsbeslissingen in retail media los staan van commerciële afspraken. Geen gedwongen winkelnering, aldus Nico.

Opname van grote retailplatformen in NMO Online kan een belangrijke bijdrage leveren aan de verdere ontwikkeling van de standaarden voor digitale retail media. De bereiksperformance van die platforms wordt dan onafhankelijk gemeten en transparant gerapporteerd. Met deze conclusie wordt de gebruikersbijeenkomst afgesloten.