Bijna 10 miljard mediacontacten per maand

In januari 2025 registreerde NMO Online bijna 10 miljard pageviews. Dat zijn er zo’n 25 per Nederlander per dag en dat is nog exclusief de sociale media. Dat betekent dus ook 10 miljard potentiële mediacontacten. Maar hoe zijn die mediacontacten opgebouwd en zijn dat er meer of minder dan een jaar geleden toen NMO Online werd gepresenteerd aan de markt? En hoe staat het met de ontwikkeling van het bereik van alle websites en apps? Een korte analyse.
De pageview zegt uiteraard nog niets over het bereik, maar het helpt goed om online een zekere mate van volume te duiden, maar het helpt goed om een gevoel te krijgen bij de enorme volumes. In het geval van NMO Online is dat de optelling van alle geconsumeerde pagina’s van de websites en apps van de deelnemende publishers. In januari 2024, bij de start van NMO Online, werden 19 deelnemers geteld in de rapportages, een jaar later zijn dat er 23. Samen waren ze goed voor 166 merken, 188 websites en 80 apps. In vergelijking met een jaar geleden zijn er flinke groeicijfers te zien. Onderstaand de tellingen van publishers, merken, sites en apps aangevuld met de verdeling van de pageviews naar sites/apps, devices en een aantal doelgroepen:
Naarmate meer publishers participeren en meer sites en apps laten meten, zal NMO Online een steeds groter deel van de markt bestrijken. Een goed voorbeeld daarvan is de toevoeging van NPO, dat bij de start van NMO Online nog niet in de data zat. Nu een jaar later worden 51 NPO-websites en 15 apps gemeten en gerapporteerd, samen goed voor 2,5 miljard pageviews en voor een groot deel verantwoordelijk voor de toename van het aantal pageviews binnen NMO Online.
Zo’n driekwart van de pageviews wordt gerealiseerd op de smartphone. Daar is ook de grootste groei te zien ten opzichte van januari vorig jaar. De desktop en tablet volgens op afstand als het gaat om volume en groei.
Op doelgroepniveau zijn het vooral de mannen van 20-49 jaar en de sociale klasse AB1 die met flinke groeicijfers het jaar 2025 zijn begonnen.
Bereik
Naast de pageview is het bereik een belangrijke parameter als het gaat om online mediaplanning. Het geeft aan hoeveel mensen er bereikt zijn met een site, app, via welk device, per dag, week, maand en nog vele andere variaties. Het zou te ver gaan om alle bereikcijfers hier te noemen, dat zou een haast eindeloze brij aan data met zich meebrengen. We beperken ons tot het bereik per dag, week, maand per platform en device, aangevuld met de vier doelgroepen uit de pageview-analyse.
De cijfers laten zien dat een dubbelcijferige groei van het pageview-volume niet per definitie een vergelijkbare groei in bereik tot gevolg heeft. De verschillen ten opzichte van januari 2024 zijn gering, misschien met uitzondering van de toename van het gemiddeld dagbereik en bereik van de apps. Daar zijn de groeicijfers relatief hoog ten opzichte van de andere bereikcijfers. Dat het bereik niet toeneemt bij de toename van pageviews, is waarschijnlijk te verklaren door de verzadiging van het aantal internetters en het aantal gebruikte devices. Vrijwel iedereen is wel online met meerdere devices. Wel laat de analyse zien dat hetzelfde aantal mensen meer content consumeert.
In het afgelopen jaar zijn dus vooral meer (media-) contacten toegevoegd aan de database van NMO Online. Of dat in het komend jaar ook gaat gebeuren met de invoering van fase 2 is nog niet te zeggen. Dat het bereik niet meer dubbelcijferig gaat groeien is al wel te voorspellen, maar hoe volume en bereik zich gaan verhouden met de toevoeging van bijvoorbeeld de globals en grote retailplatformen is op dit moment niet nauwkeurig te zeggen.