Berichten in de pers

verenigde internet exploitanten

Cookieloos adverteren en meten, kan dat?

Verslag van het VINEX-webinar op 19 mei jl. Het belang van cookies voor online advertising is groot. Cookies helpen ons surf-gedrag te volgen, doelgroepen in kaart te brengen en consumentenvoorkeuren vast te leggen. Maar wat gebeurt er als die cookies straks niet meer gebruikt kunnen worden? Hoe krijg je dan de boodschap op het juiste…
Lees meer

Coronavirus aanjager mediaconsumptie

Het coronavirus heeft de wereld flink in zijn greep. De dagelijkse stroom aan informatie over het virus is groot en de mediaconsumptie groeit navenant. Op televisie neemt de schermtijd toe. Radio geeft een vergelijkbaar beeld. Ook wordt er meer print verkocht. Groei nieuwsconsumptie Ook online neemt de mediaconsumptie sterk toe. NOBO registreert een groei van…
Lees meer

Bereik online nieuwsmerken bereikt plafond

In de afgelopen weken liet COVID-19 sporen na in de mediaconsumptie in Nederland. NOBO-data geven inzicht in de impact van de actualiteit op het online gedrag. In dit onderzoek is het mogelijk om het online bereik van mediamerken per kalenderdag te volgen. Ook het mediagedrag door de dag heen is opgenomen en er kan onderscheid…
Lees meer

Hoe de coronacrisis het online mediagedrag van de Nederlander verandert

Nu Nederlanders zoveel tijd thuis doorbrengen, zien we het online mediagebruik in ons land snel veranderen. Dit blijkt uit de laatste resultaten van NOBO (Nederlands Online Bereik Onderzoek), uitgevoerd door Kantar. Toename bezoek aan Nederlandse nieuwssites en -apps Een van de meest in het oog springende veranderingen is de toename van het aantal bezoeken aan…
Lees meer

Bereik online nieuwsplatforms tijdens Corona-periode sterk toegenomen

Corona houdt ons inmiddels massaal thuis en het virus roept veel vragen op. Dit heeft gevolgen voor de mediaconsumptie in Nederland. Online media spelen daarbij natuurlijk een belangrijke rol. Met de NOBO-data die inmiddels beschikbaar zijn, kunnen we de eerste inzichten delen over de impact van de actualiteiten op het online gedrag. In dit onderzoek…
Lees meer

Bestuur VINEX vernieuwd

In januari is er bij Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) een vernieuwd bestuur geïnstalleerd. In totaal zijn er bij de organisatie achter het online bereiksonderzoek NOBO vijf nieuwe bestuursleden toegetreden. Ook heeft er een voorzitterswissel plaatsgevonden. Rien van Beemen, CEO van Mediahuis NL neemt de voorzittersrol over van Joris van Lierop die het VINEX-bestuur bijna een…
Lees meer

Nieuw in NOBO: Bereik online media door de dag heen

Binnenkort wordt NOBO uitgebreid met nieuwe opties. De consumptie van web en app wordt al enkele jaren door NOBO gerapporteerd tot op het niveau van dagbereik. Met de introductie in de planningstools van de ‘Tijdvakmodule’ wordt het mogelijk om de bereiksopbouw door de dag heen te analyseren en tijdvakken met elkaar te vergelijken. Hierdoor krijgt…
Lees meer

Aangepaste weging NOBO per 1 juli

Zoals bij bereiksonderzoeken gebruikelijk is, actualiseert VINEX halverwege het kalenderjaar de weging van NOBO. De bereikscijfers zijn dan weer up-to-date en representatief voor de Nederlandse bevolking. Groter gewicht smartphone Dit jaar vindt er met het oog op de smartphonepenetratie een extra correctie in de weging plaats. Dit komt de representativiteit van NOBO ten goede. Op…
Lees meer

Binnenkort beschikbaar: ‘a digital day in a life’

Passief meten maakt online bereikonderzoek actueel en spannend. Het bereik van mediamerken fluctueert van dag tot dag. Sportsites pieken door het succesvolle vrouwenvoetbal, Buienradar raakt oververhit bij strandweer en nieuwssites ervaren topdrukte tijdens breaking news. A digital day in a life: het verloop van online bereik binnen de dag NOBO levert wekelijks nieuwe data op.…
Lees meer

Mediadatabase Retriever verrijkt met NOBO-bereiksdata

De Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) en Retriever Media Informatie BV zijn een samenwerking gestart om de online bereiksdata uit het Nederlands Online Bereiks Onderzoek (NOBO) te ontsluiten via de veelgebruikte mediadatabase Retriever. Dankzij dit partnership krijgt een brede groep mediaprofessionals toegang tot profielen en bereikcijfers van vele Websites en apps. Titelprofielen In overzichtelijke grafieken krijgen…
Lees meer