Online bereik stijgt tijdens wedstrijden van Oranje

Online bereik stijgt tijdens wedstrijden van Oranje

NOBO-data kunnen niet alleen het bereik op dagniveau weergeven. Ook het online bereik van online platforms per uur kan worden geanalyseerd.

De onderstaande grafieken zijn daar goede voorbeelden van. In grafiek 1 wordt het dagbereik per uur weergegeven in de periode dat de livestreams (NPO en NOS) van wedstrijden van het EK 2021 te volgen waren. Dat is afgezet tegen dezelfde periode in 2020.

We zien een duidelijke stijging van het bereik in de avonduren. Die bedraagt tijdens de eerste fase van het EKĀ gemiddeld ongeveer 200.000 personenĀ  Tijdens de wedstrijden met het Nederlands Elftal zijn er aanzienlijk meer bezoekers of kijkers online.

Grafiek 1: Bereik per uur bereik per uur NPO en NOS tijdens EK 2021 versus vergelijkbare periode

In de tweede grafiek is goed zichtbaar dat veel mensen de wedstrijden van het Nederlands Elftal online volgen. Op 13 en 17 juni speelde Oranje om 21.00 uur. Op 21 juni werd de laatste poulewedstrijd gespeeld vanaf 18.00 uur. We zien de pieken in het online bereik ook op die momenten terug. Op 27 juni speelde Nederlands Elftal vanaf 18.00 uur de achtste finale, echter het online bereik begint al vanaf 16.00 uur op te lopen. Dit lijkt parallel te lopen met berichtgeving over de successen van Matthieu van de Poel (winst in een etappe Tour de France) en Max Verstappen (winst op een Grand Prix).

Vanuit de huidige bereiksonderzoeken weten we niet met zekerheid of deze online kijkers kunnen worden opgeteld bij de TV-kijkers. Het zou kunnen gaan om multi-taskers die tv kijken en tegelijkertijd de online berichten volgen. Het kunnen ook fans zijn die zonder lineaire TV toch de wedstrijd willen volgen.

Grafiek 2: bereik per uur NPO en NOS op speeldagen van het Nederlands Elftal

Bron: NOBO

In het nieuwe bereiksonderzoek NMO wordt het wel mogelijk om die overlap tussen kijken via TV en online te analyseren.

 

 

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.