Berichten in de pers

verenigde internet exploitanten

Internettoegang verder toegenomen dankzij senioren en smartphones

Het aantal Nederlanders dat internet gebruikt, is in 2018 opnieuw gestegen. Het nieuwe MSS-onderzoek laat zien dat 95% van de dertienplussers weleens van internet gebruik maakt. Dat is ruim een procent hoger dan in 2017. De groei moet vooral gezocht worden in de verdere opmars van het smartphonebezit. Ook het aantal senioren met internettoegang is…
Lees meer

VINEX verhuist

VINEX heeft samen met de andere onderzoeksorganisatie een nieuw kantoor betrokken. Het nieuwe onderkomen, MediaClub genaamd, is gevestigd in HNK Zuidoost, vlakbij de Johan Cruijff ArenA. Het adres luidt: Burgemeester Stramanweg 108-T 1101 AA Amsterdam Zuidoost Het telefoonnummer is ongewijzigd. Het nieuwe adres is goed met het openbaar vervoer te bereiken. Station Bijlmer ArenA is…
Lees meer

Bescheiden groei adblockers

Een kwart van de bevolking maakt gebruik van adblockers. Dat blijkt uit de Media Standaard Survey 2018 (MSS). Dit onderzoek voor de achtste keer door KANTAR uitgevoerd in opdracht van NLO, NOM, SKO en VINEX. De groei van het gebruik van adblockers blijkt bescheiden. De toepassing van deze techniek is sinds 2016 met 1,4 procentpunt toegenomen.…
Lees meer

Reactie VINEX op artikel NOS

In een artikel van de NOS Techredactie wordt in de kop de suggestie gewekt dat voor het NOBO-onderzoek gebruik wordt gemaakt van een omstreden meetmethode. Het artikel verwijst naar de methode waarmee Facebook en Google eerder deze week negatief in het nieuws kwamen. NOBO voldoet aan alle normen VINEX betreurt de beeldvorming die in de…
Lees meer

Directeur VINEX

Column Karin Schut: 2019, een jaar met een sterker team en relevantere data

2019 belooft een bijzonder jaar voor NOBO te worden. De partnership met KANTAR wordt voorgezet en de vooruitzichten zijn goed. Het wordt een jaar waarin VINEX, SKO, NLO en NOM samenwerken aan het uitdagende crossmediale bereiksonderzoek TMAM. Daarnaast ontwikkelen we ons NOBO-onderzoek verder door om meer relevantie te bieden, met nieuwe toepassingen, ook voor nieuwe gebruikers. Belang van tagging…
Lees meer

VINEX continueert Nederlands Online Bereiksonderzoek

Het Nederlands Online BereiksOnderzoek (NOBO) zal ook in 2019 voor leden en datapartners beschikbaar blijven. VINEX heeft daarover overeenstemming bereikt met het onderzoeksbureau KANTAR, dat de metingen sinds de start van het project in 2015 verzorgt. NOBO geeft inzicht in het bereik en de bezoekersprofielen van websites en apps. Voor de meting wordt gebruik gemaakt…
Lees meer

Leefstijlgroepen NPO opgenomen in NOBO

NOBO is onlangs verrijkt met de vernieuwde ‘Leefstijlgroepen’ van NPO. Wat zijn Leefstijlgroepen en hoe kun je dit model toepassen in de NOBO-bereiksdata? Leefstijlgroepen is ontwikkeld in opdracht van NPO. Het verdeelt de Nederlandse populatie in segmenten op basis van een bepaalde leefstijl. Het model kent 8 doelgroepen. Met Leefstijlen als variabele kan men het…
Lees meer

Test VINEX toont noodzaak van transparante, gevalideerde campagnemetingen

NOBO levert wekelijks bereikcijfers van sites en apps binnen diverse doelgroepen. Een logische vervolgstap voor NOBO is de toevoeging van campagnemetingen. Hiermee kan het bereik en het profiel van digitale campagnes betrouwbaar worden vastgesteld. Voor campagnemeting zijn er al enkele instrumenten in de mark beschikbaar. Helaas leiden de uitkomsten daarvan tot discussies tussen bureaus, adverteerders en publishers. Voor VINEX…
Lees meer

AD weer correct gerapporteerd

De issues rond de meting van de digitale platforms van AD zijn opgelost. Met de release van nieuwe AD-apps waren er voor het merk meetproblemen in het NOBO-panel ontstaan. Dat gold zowel voor IOS als voor de Android-versie. Inmiddels worden de metingen en de bereiksberekening weer correct uitgevoerd. Uitzoekwerk De TC van VINEX heeft de resultaten van AD vanaf week 26…
Lees meer

Leestip: toelichting op RfP

Onlangs is door NLO, NOM, SKO en VINEX een Request for Proposal (RfP) gepubliceerd, waarin de wensen en eisen zijn vastgelegd voor het nieuwe crossmediale bereiksonderzoek, dat in de loop van 2019 zijn beslag moet krijgen op de Nederlandse markt. ‘Digitaal’ vormt een centraal onderdeel van dit onderzoek naast kijken, lezen en luisteren. De RfP is…
Lees meer