Case van de maand: zo werk je met NMO Online in 2 stappen naar je doelgroep toe

Case van de maand: zo werk je met NMO Online in 2 stappen naar je doelgroep toe

NMO Online kent een grote rijkdom aan data die voor een deel komt uit de koppeling met de NMO Doelgroep Monitor. Dit achterliggende onderzoek van NMO geeft informatie over een groot aantal onderwerpen. De resultaten van de monitor zijn te koppelen aan de respondenten van NMO Online zodat bereiksgegevens en de verdieping van de monitor bij elkaar komen. De onderwerpen die aan bod komen in de monitor zijn:

 

  1. Vakanties en uitstapjes
  2. Interesses en activiteiten
  3. Vervoer
  4. Reclame en media
  5. Dranken
  6. Gezondheid en persoonlijke verzorging
  7. Winkelen
  8. Communicatie en nieuwe media
  9. Financiën
  10. Persoonlijke statistiek
  11. Bezit
  12. Hypotheken, leningen, verzekeringen
  13. Voeding
  14. Kinderen 
  15. Huisdieren
  16. Schoonmaakmiddelen
  17. Wonen/huishoudenstatistiek

 

Voor een groot aantal branches is er verdere verdieping te vinden in het onderzoek. Voor een demonstratie van de mogelijkheden van NMO Online en NMO Doelgroep Monitor zijn voor deze case drie interessegebieden gedefinieerd waarbinnen een tweetal stappen zijn genomen:

 

  1. Bepalen van de meest selectieve titels per interessegebied
  2. Bepalen van het profiel van de verzameling van meest selectieve titels per interessegebied.

 

De drie interessegebieden zijn ‘woninginrichting’, ‘auto’s’ en ‘beleggen’. Voor elk van deze drie gebieden zijn drie variabelen uit de NMO Doelgroep Monitor geselecteerd. Dat is allereerst de interesse in het onderwerp. Daarnaast is ook gekeken naar de interesse in reclame over het onderwerp en tot slot is bepaald welke respondenten in het interessegebied vaak als eerste een product uitproberen. Per interessegebied dus drie variabelen die een stevig fundament vormen voor het bepalen van de doelgroep en beschikbare mediaplatforms om deze te bereiken.

Per variabele zijn vervolgens de drie meest selectieve titels geselecteerd. Selectief wil hier zeggen dat het bereik in de drie doelgroepen hoger ligt dan het gemiddelde voor 6+. Alle cijfers zijn berekend over de maand oktober 2024. Als voorbeeld is hieronder het interessegebied ‘woninginrichting’ weergegeven:

Elk van de gevonden titels is in meer of minder mate selectief voor het interessegebied woninginrichting met de app van de Slimste Mens als hoogst scorende (192).

De volgende stap is nu om alle titels als verzameling in een mediaplan te zetten om het gezamenlijke bereik en het profiel te berekenen. De resultaten hiervan zijn:

Scherm­afbeelding 2024-11-26 om 15.39.30

De set selectieve titels bereikt in totaal iets meer dan 2 miljoen mensen die bovengemiddeld geïnteresseerd zijn in het onderwerp (reclame over) woninginrichting en/of bovendien vooroplopen als het gaat om producten uitproberen. Een meerderheid is vrouw, 44% is tussen de 35 en 60 jaar en 60% behoort tot huishoudens in de hogere sociale klasse. Grafisch ziet het profiel er dan zo uit:

Deze case laat zien dat het met NMO Online data vrij eenvoudig is om doelgroepen te definiëren en selectieve titels te selecteren om vervolgens het gezamenlijke bereik en profiel van die titels te berekenen. Dit kan een goed vertrekpunt zijn van een volwaardig mediaplan.

Hieronder zijn de interessegebieden ‘auto’ en ‘beleggen’ volgens dezelfde methode weergegeven.

 

 

Auto

Beleggen