Vijf VINEX-vragen voor . . .
Het zijn drukke tijden voor Joris van Lierop. Hij is sinds begin dit jaar directeur van VINEX en staat aan de vooravond van een volgende stap in het online bereiksonderzoek dat onder de vlag van NMO wordt uitgevoerd. We stelden hem vijf vragen om te peilen hoe de VINEX-vlag er op dit moment bijhangt.
Hoe gaat het met VINEX?
Volgens mij gaat het heel goed met VINEX. Het is een zeer levendige Vereniging waarbij de aangesloten leden een missie delen om het digitale landschap transparant te maken. Het is een enorme stap vooruit dat we binnen de NMO Organisatie nu ook optrekken met de andere media zoals Kijken, Luisteren en Lezen en natuurlijk de samenwerking met adverteerders en bureaus om iets neer te zetten waar ook echt iedereen achter staat. Maar goed, los van de organisatie zijn het altijd de mensen die het verschil maken, het VINEX bestuur bestaat uit ervaren professionals met een grote drive om met elkaar de marktstandaard neer te zetten. Dat is plezierig samenwerken, echt die vereniging waar iedereen zijn schouders onder zet.
Wat is er zo goed aan de VINEX-cijfers?
Ik denk dat de cijfers van VINEX, of beter NMO Online, de ruggengraat zijn van de exploitatie van digitale mediaruimte. Ze zijn wel bekend maar nog bij een te kleine groep, of alleen als het ‘toplijstje’, maar dat moet veel breder worden weggezet. Het komt nog te vaak voor dat een internetexploitant met zijn eigen setje data onder de arm bij de adverteerders en bureaus aan tafel zit. En vaak is dat setje data niet eens aanwezig, maar staat er ergens in het colofon dat een website bedoeld is voor jonge vrouwen of oude heren. En misschien wordt daar helemaal niet naar gekeken en wordt er ingekocht op basis van cookies of gedrag. Ik denk dat dat steeds meer op losse schroeven komt te staan, digitale media verdienen beter dan dat.
Wat komt daarvoor in de plaats dan?
Er is steeds meer behoefte aan accountability. Dat betekent dat de online markt net als die van televisie, radio en print transparant moet zijn. Dan kan het niet meer zo zijn dat een website miljoenen uniek bereik claimt op basis van cookie tellingen in Google Analytics. Het wordt tijd dat we allemaal met dezelfde cijfers, profielen en uitgangspunten op bezoek gaan bij de adverteerder om te praten over campagnes en effectiviteit. Maar ook voor de marketeer of redactie van een site is het wel zo handig dat je naar cijfers kijkt die ergens op slaan.
Hoe ga je dat voor elkaar krijgen?
Een belangrijke pijler is de samenwerking met bvA en PMa, oftewel de adverteerders en mediabureaus. Als je met alle marktpartijen dezelfde spelregels afspreekt kun je grote stappen zetten en de transparantie ook daadwerkelijk waarmaken. Daarnaast maak ik een grote ronde door Nederland en bezoek ik niet alleen adverteerders, maar ook retailers die zich steeds meer ontwikkelen als exploitant en willen weten wie ze bereiken en vooral ook wat de concurrentie doet. Daarmee wordt de vereniging bonter en dynamischer en vergroot je het draagvlak.
Wat is het belang van een groot draagvlak?
VINEX is een vereniging en de leden financieren samen het onderzoek. In het verleden publiceerden we alles, ook van domeinen die geen lid waren, maar dat gaat nu veranderen. We zagen dat de lasten wel heel erg op een paar schouders terechtkwamen. Vandaar dat we steeds meer naar het model gaan waarin we een vergoeding vragen voor het publiceren van jouw cijfers. Uiteraard hangt die vergoeding samen met de omvang en impact van het digitale merk. Het belangrijkste is dat we samen funden en samen mogelijk gaan maken. Hoe meer leden, hoe lager de lasten per lid en hoe meer ontwikkelingen we kunnen neerzetten.