VINEX continueert Nederlands Online Bereiksonderzoek
Het Nederlands Online BereiksOnderzoek (NOBO) zal ook in 2019 voor leden en datapartners beschikbaar blijven. VINEX heeft daarover overeenstemming bereikt met het onderzoeksbureau KANTAR, dat de metingen sinds de start van het project in 2015 verzorgt.
NOBO geeft inzicht in het bereik en de bezoekersprofielen van websites en apps. Voor de meting wordt gebruik gemaakt van een speciaal voor bereiksonderzoek opgezet online panel. NOBO-data worden tevens door NOM gebruikt voor het vaststellen van gecombineerde bereik (print en online) van mediamerken die in beide onderzoeken worden gemeten.
Doorontwikkeling
VINEX-voorzitter Joris Van Lierop: “VINEX bestaat uit een brede groep publishers die groot belang hechten aan betrouwbare, onafhankelijke online bereiksdata. Het is een belangrijke hoeksteen voor een sterke en transparante digitale markt. Er is daarom vanuit de leden breed draagvlak om NOBO in 2019 door te zetten en door te ontwikkelen. We zien hierbij voor NOBO een belangrijke rol in datavalidatie en campagne-evaluatie”.
VINEX levert tevens een actieve bijdrage aan de opzet van het nieuwe bereiksonderzoek Total Media Audience Measurement (TMAM) om de digitale bereiksmeting aan de laten sluiten op de snelle ontwikkelingen in het digitale domein.
Andy Brown, CEO Kantar Media, reageert: “We zijn verheugd dat onze samenwerking met VINEX, die al bestaat sinds 2015, ook in 2019 wordt voortgezet. De snelle ontwikkelingen in het medialandschap zijn uitdagend en onderstrepen het belang van een geïntegreerde aanpak die nodig is om het bereik over digitale platformen heen inzichtelijk te maken”.
Over VINEX en NOBO
De Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) en Stichting KijkOnderzoek (SKO) zijn in 2015 samen het Nederlands Online Bereik Onderzoek (NOBO) gestart. NOBO, uitgevoerd door KANTAR, is sinds 2016 de planningsstandaard voor digitaal bereiksonderzoek. Meer dan twintig grote mediabedrijven participeren in het onderzoek.
Cross-device, web én app
NOBO meet en rapporteert het internetgedrag van personen op alle platformen, cross-device en op detailniveau. Het initiatief heeft geleid tot een kwalitatief hoogwaardig panel van 5.500 panelleden, van wie het online gedrag op 13.000 devices wordt vastgelegd.