Reactie VINEX op artikel NOS
In een artikel van de NOS Techredactie wordt in de kop de suggestie gewekt dat voor het NOBO-onderzoek gebruik wordt gemaakt van een omstreden meetmethode. Het artikel verwijst naar de methode waarmee Facebook en Google eerder deze week negatief in het nieuws kwamen.
NOBO voldoet aan alle normen
VINEX betreurt de beeldvorming die in de kop en het artikel wordt gewekt. De NOBO-meting voldoet in alle opzichten aan de Nederlandse wetgeving, de voorschriften van brancheorganisaties zoals MOA en ESOMAR en de heersende normen binnen de media-industrie. Het onderzoek is louter bestemd om in kaart te brengen welke doelgroepen welke online mediamerken bezoeken.
De panelleden zijn goed geïnformeerd en de gegevens worden anoniem verwerkt. De inhoud van hun berichten en zoekgedrag is volledig buiten de scope van dit onderzoek. Verder worden alleen online media die relevant zijn voor de advertentiemarkt gerapporteerd.
VINEX heeft actief meegewerkt aan het artikel, maar heeft helaas niet kunnen voorkomen dat er verwarring kan optreden na het lezen ervan. Ook onderzoeksbureau KANTAR heeft de NOS op de onvolkomenheden gewezen.
Q&A met relevante feiten over NOBO en statement KANTAR
Graag geven we op in deze Q&A meer context en een toelichting door VINEX. In dit document is ook een statement van KANTAR opgenomen over het onderzoek.