NMO initieert NMO Cross Media
Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) krijgt gestaag gestalte. De afzonderlijke bereiksonderzoeken voor kijken, luisteren, lezen en internetten zijn vernieuwd en komen modulair beschikbaar. Aansluitend wordt een crossmedia-databron gecreëerd. Deze dataset wordt de nieuwe bron voor overkoepelende inzichten en strategische mediaplanning.
Voor het integreren van individuele datasets heeft NMO een “Request for Proposal” (RfP) opgesteld. Het document “NMO Cross Media” is op 12 juli jl. vrijgegeven. Onderzoeksbureaus met relevante kennis kunnen zich als geïnteresseerde kenbaar maken en uiterlijk 1 november een voorstel uitbrengen.
De beoogde geïntegreerde dataset voorziet in een groeiende behoefte van mediaprofessionals aan crossmediale inzichten. Voor onderdelen van het planningsproces zijn algemeen geaccepteerde datasets voorhanden. Voor strategische planningsdoeleinden ontbreekt echter een marktstandaard. NMO Cross Media komt aan die behoefte tegemoet.
NMO zal dit jaar een onderzoeksbureau selecteren en voorbereidingen op te treffen. Uiteindelijk moet dat leiden tot de lancering van NMO Cross Media Planning en Insights in 2023.
In NMO Cross Media werken verschillende partijen samen: Stichting KijkOnderzoek (SKO), Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO), Stichting Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM), Stichting Verenigde Internetexploitanten (Vinex) en Stichting Buitenreclame Onderzoek (BRO).
De RfP is op aanvraag bij NMO verkrijgbaar.