Impact van de actualiteiten op online bereik: Temptation Island of Gemeenteraadsverkiezingen?

Impact van de actualiteiten op online bereik: Temptation Island of Gemeenteraadsverkiezingen?

Inmiddels is het tweede kwartaal halverwege, een mooi moment om terug te kijken op de NOBO-data van het eerste kwartaal.

Elke maand had begin 2018 zo zijn eigen ‘event’. Allereerst was er op 18 januari de ontwrichtende januaristorm. Daarna volgden in februari de Olympische Winterspelen en was het op 21 maart tijd voor de Gemeenteraadsverkiezingen. Om te bepalen of deze events online een zekere impact hebben, is gekeken naar de NOBO-bereikcijfers van Q1, uitgesplitst naar weken en genres.

Uit die analyses blijkt allereerst dat de week van de januaristorm binnen het genre Weer & Verkeer veel aandacht opeiste. Het voorval veroorzaakte de hoogste index t.o.v. het kwartaalgemiddelde.

Het genre Sport & Gaming heeft in week 7 en 8 een flinke, langdurige piek. Dat wil zeggen dat dit genre tijdens de Olympische Winterspelen relatief een  hoog bereik heeft gehad. In week van de Gemeenteraadsverkiezingen (week 12) blijkt verrassend genoeg het genre Techniek, IT en Wetenschap de hoogste uplift te hebben. Dit genre is niet direct te koppelen aan de actualiteit. Het heeft een lager bereiksvolume dan bijvoorbeeld Weer & Verkeer of Nieuws, waardoor kleine schommelingen als snel tot een hoge index kunnen leiden. Maar toch……..

Mediamerken

Een genre is opgebouwd uit mediamerken die in NOBO worden gemeten of uit delen daarvan. Om na te gaan welke merken in de genres het hoogste stijging realiseren, is een tweede analyse gemaakt op merkniveau. Uitgangspunt is de Top-100 van grootste online merken. Daaruit blijkt dat Weerplaza.nl in week 3 de hoogste index heeft. Sportnieuws.nl heeft dat in week 7 en 8 en Cosmopolitan in week 12.

Cosmopolitan behaalt de hoogste stijging en niet zonder reden. Navraag bij uitgever Hearst leert dat Temptation Island de aanjager van het bereik is. Cosmo besteedt veel redactionele aandacht aan dit TV-programma vanwege de raakvlakken met de doelgroep. De eerste aflevering van seizoen 2018 begon op 1 februari. Vanaf dat moment is een stijgende lijn te zien.

Blijkbaar heeft Temptation Island dus meer online impact dan de gemeenteraadsverkiezingen, want voor dat domein was geen substantiële piek in bereik te ontdekken. Dat geldt voor het genre, maar ook voor het mediamerk.

Algoritmen

Resteert nog het antwoord op de vraag welk merk het online bereik stuwt in het genre Techniek IT en Wetenschap. Want dat genre had eind Q1 de hoogste piek. De hoogste index (156) is te zien bij de wetenschap-sectie van NRC.nl. Dit platform behandelde in week 12 het onderwerp algoritmes en hoe we daar in ons dagelijks leven steeds meer en meer te maken krijgen. Blijkbaar is dat onderwerp net als Temptation Island krachtig genoeg voor een rimpeling in de online bereikcijfers. Iets wat de Gemeenteraadsverkiezingen niet voor elkaar hebben gekregen.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.