Drie sites, drie profielen

Drie sites, drie profielen

Ontdek met NMO Online hoe even grote sites een volledig ander publiek kunnen trekken

Vaak worden op basis van mediabereiksonderzoeken lijsten gepubliceerd met een top 10, top 25 of andere samenstellingen om te laten zien welke programma’s, titels en/of merken het grootst zijn. De overige titels blijven dan veelal buiten beeld waardoor vaak een beperkt deel van het onderzoeksveld in kaart wordt gebracht. In deze NMO Online-case wordt om die reden stilgestaan bij drie minder grote sites, die op het oog een vergelijkbaar bereik hebben, maar elk een verschillend profiel.

De selectie van de sites is gemaakt op basis van kwartaalcijfers in plaats van de gebruikelijke maandcijfers. Dit heeft als voordeel dat er meer waarnemingen worden meegenomen zodat de database robuuster is. Hierdoor kun je ook voor minder grote sites een betrouwbaar profiel samenstellen.

Als voorbeeld zijn Autotrack.nl, Culy.nl en Kijk.nl onder de loep genomen. Dit zijn sites met elk zo’n 5% bereik in het vierde kwartaal van 2024. Dat betekent in absolute aantallen ruim 800.000 bezoekers. De drie sites samen hebben een bereik van 2,3 miljoen in Q4 2024. Dit duidt op een geringe overlap in bereik.

Deze bezoekers van de drie sites zijn in eerste instantie geanalyseerd op leeftijd, geslacht, opleiding en welstandsklasse. Als referentie is het totaal van alle sites en apps binnen NMO Online meegenomen. Op basis hiervan zijn radarplots samengesteld, waarbij het totaal wordt weergegeven in een blauwe lijn en de betreffende site in oranje. Het totaal representeert de online populatie in Q4 van 2024 en telt bijna 14 miljoen mensen van 6 jaar en ouder.

De bezoekers van de  site van Autotrack zijn ouder en vaker man dan het gemiddelde van alle sites binnen NMO Online. In termen van opleiding en welstand is te zien dat alleen de lager opgeleiden relatief iets minder zijn vertegenwoordigd in het bereik van Autotrack.nl.

Culy.nl kent een relatief vrouwelijker profiel met een iets hogere opleiding. Ook is er een lichte oververtegenwoordiging in de welstandsklassen 1 en 3. Qua leeftijd loopt alleen de groep 6-19 jaar sterk achter, maar dat geldt feitelijk voor alle drie de sites.

Het videoplatform van Talpa Network laat een relatief vrouwelijk en hoog welstandig profiel zien, met een oververtegenwoordiging in de leeftijdsgroep 20-49.

Verschillende interesses

Naast een duidelijk onderscheid in de sociodemografische kenmerken laten de bezoekers van de drie websites ook verschillende interessegebieden zien. De interessegebieden zijn zichtbaar in de data van NMO Online via de koppeling met de NMO Doelroepmonitor. In dit onderzoek wordt naast interesses gevraagd naar een groot aantal onderwerpen zoals vakanties, financiën, huizenbezit, winkelen en persoonlijke verzorging.

Uit de analyse blijkt dat Culy.nl en Kijk.nl bij mediaplanning in beeld komen voor onder meer mode- of wooncampagnes gericht op vrouwen, Autotrack heeft goede argumenten om op DHZ-accounts en financiële adverteerders af te stappen. Best wel verrassende insights die je vooraf niet meteen bij deze platforms zou verwachten.

Ontdek zelf ook wat er voor jouw klant of portfolio uit de data is te destilleren.