NMO Online 2025: van mist naar transparantie

NMO Online 2025: van mist naar transparantie

Joris van Lierop

Ondanks dat 2025 is gestart met veel mist, wordt 2025 het jaar van de digitale transparantie. VINEX, PMA en bvA zullen gezamenlijk optrekken om NMO Online de digitale meetlat te laten zijn waartegen iedere bereikspropositie wordt aangehouden.

Aan de belangrijke wens van gebruikers om ook de ‘globals’ aan NMO Online toe te voegen, wordt momenteel hard gewerkt. Daarnaast zijn ook toonaangevende retailmediapartijen geïnteresseerd om in NMO Online te worden opgenomen. Hierdoor is een brede coalitie ontstaan die toewerkt naar een transparante digitale markt.

De tijd dat het maandelijkse online ‘toplijstje’ als een ‘vanity-cijfer’ vooral gretig werd bekeken door ambitieuze hoofdredacties en directies, is NMO ontgroeid. Het bereikscijfer is van ‘nice’ naar ‘need’ gegaan. Voor strategische en operationele besluiten op het gebied van redactievoering, positionering, marketing en campagneplanning is NMO onmisbaar. Het zijn de enige data die daadwerkelijk inzicht bieden in je bereik, je bezoeker en een rijkdom aan kenmerken die hier ook context aan geeft.

In 2025 zullen ook nieuwe stappen worden gezet om de crossmediale belofte in te lossen. Mediagebruik vindt niet plaats in silo’s, maar is vloeibaar over alle formats en kanalen heen. Veel exploitanten hebben niet een ‘one trick’ pony, maar bieden crossmediale oplossingen aan. Bereiksonderzoek moet deze werkelijkheid ondersteunen. We hebben hier al ervaring met fusie van het bereik tussen print en digitaal, waardoor we niet langer alleen de kracht van het medium meten, maar ook de kracht van het merk.

Het VINEX-bestuur en directie kijken uit naar 2025 om samen met uitgevers, retailers, redacties, marketeers, planners en strategen aan de slag te gaan om de mist over digitale claims te verdrijven en samen verder te bouwen aan een sterke digitale toekomst.

Ben je nieuwsgierig wat NMO Online voor jouw organisatie kan betekenen? Kom dan naar de VINEX Open User Group bijeenkomst. Deze vindt plaats op 20 februari op het Mediapark Hilversum bij RTL, van 15:00-17:00. Hier worden cases gepresenteerd van NMO en kun je je vragen stellen en kennismaken met huidige VINEX-leden en meer leren van hun ervaringen. Je kunt je hieraanmelden.