Bereik magazine- en dagbladmerken online inmiddels groter dan in print

Bereik magazine- en dagbladmerken online inmiddels groter dan in print

Het bereik van papieren kranten en magazines loopt al een tijd terug. De merken achter deze printuitgaven bereiken echter nog steeds grote groepen lezers dankzij de groeiende toestroom op de digitale platforms.

Inmiddels zorgen sites en apps van de dagbladen en magazines voor een verdubbeling van het maandbereik, waarbij dit effect het sterkst is bij dagbladen. Dit blijkt uit het onlangs gepubliceerde onderzoek NOM Mediamerken 2020-III. Het onderzoek komt tot stand door een fusie van het printbereik uit NOM en het online bereik van dezelfde merken uit NOBO.

Magazinemerken

Bij de magazinemerken valt op dat er weinig overlap is tussen de printuitgaven en de digitale platformen. Digitaal voegt dus relatief veel extra bereik toe. De gedrukte uitgaven zorgen maandelijks gemiddeld voor ruim de helft van het merkbereik. Het aantal lezers dat maandelijks zowel de printuitgave als de sites/apps bekijkt, is bescheiden (4,5%). 46% van het bereik van magazinemerken komt voor rekening van de sites en apps. Er is ten opzichte van een jaar eerder sprake van een flinke groei in het aandeel digitaal (39% in NOM Mediamerken 2019-III).

Bereik Magzines print en digitaal

Bron: Mediamerken 2020-III

De verschillen tussen magazines onderling zijn groot. Zo behaalt Elle maandelijks aanzienlijk meer bereik met web en app dan met print. Het exclusieve aandeel in het bereik van Elle online is 77%. Naast Elle zijn ook Cosmopolitan, Fashionchick, Glamour, Kek Mama, Nouveau, Quote en Women’s Health voorbeelden van merken die het overgrote deel van het bereik met de online kanalen behalen.

Donald Duck, Kijk, Flow en Tina laten juist het tegenovergestelde zien. Vrijwel al het bereik van deze titels komt voor rekening van de gedrukte uitgave.

Nieuwsmerken

Bij nieuwsmerken voegen de online kanalen meer bereik toe dan bij de magazinemerken. Gemiddeld genomen realiseren de landelijke dagbladen 52% van het bereik uitsluitend met de digitale platforms en 67% in de combinatie met de papieren versie.

Bereik dagbladen in print en online

Bron: NOM Mediamerken 2020-III

Bij veel nieuwsmerken die ook in 2019 in de dataset waren opgenomen, is er een lichte stijging in het aandeel digitaal te zien.

Het aandeel in het maandbereik van print, digitaal of beiden verschilt sterk per merk, met NRC en Nederland Dagblad als uitersten. Van het merkbereik van NRC is maar liefst 81% digitaal (al dan niet in combinatie met print). 19% van het merkbereik komt uitsluitend van de gedrukte krant. Bij ND, voor het eerst gerapporteerd in NOM Mediamerken, ligt de verhouding anders en blijft juist print dominant met 86,4% aandeel in het totaal.

In het afgelopen jaar is overall het exclusieve bereik van print gedaald en het ‘digital only’-bereik gestegen. Die verandering is niet voor alle merken gelijk. Bij De Telegraaf groeit het aandeel ‘overlap’ van print en digitaal sterk, terwijl bij de Volkskrant juist het aandeel ‘digital only’ groeit, terwijl print afneemt.

De toekomst

Voor uitgevers is het essentieel om te weten welke lezers print prefereren en welke lezers beter online bediend kunnen worden. Ook voor adverteerders is het relevante informatie voor het maken van mediaplannen. Het crossmediale beeld is nog steeds in beweging en naar verwachting zal het online merkbereik van printmerken nog verder toenemen. Vinex en NOM spannen zich gezamenlijk in om de markt te blijven voorzien van deze crossmediale cijfers.

Relevante links:
https://www.nommedia.nl/Doelpagina-Artikellijst/2045/2312441/Update-NOM-Dashboard-NOM-Mediamerken-2020-III.html
http://mma.nl/branche-informatie/2020/10/22/5-groei-online-bereik-magazines/
https://www.ndpnieuwsmedia.nl/2020/10/19/digitale-platforms-bezorgen-dagbladen-miljoenen-extra-lezers/

 

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.