RTL Merken terug in de NOBO data

RTL Merken terug in de NOBO data

Na een periode van afwezigheid zijn de digitale merken van RTL vanaf 1 juli 2018 weer in de NOBO-data opgenomen.

Vanaf 1 juli is er een wijziging doorgevoerd in meting van de merken van RTL. RTL maakt met ingang van 1 juli 2018 voor censusdata gebruik van ADOBE, waar voorheen data via comScore aangeleverd werd.

Censusdata is één van de hoofdcomponenten van NOBO. Publishers implementeren tags in hun websites en apps waarmee censusdata (totaaltellingen op detailniveau) tot stand komen en de meting in het online panel mogelijk wordt.

Aan de overgang naar censusdata uit ADOBE ging een intensief traject vooraf waarin VINEX, RTL, KANTAR en ADOBE definities van metingen, implementaties en dataleveringen hebben afgestemd om een vergelijkbare output te kunnen garanderen.

Helaas hebben we ook geconstateerd dat er tijdens de overgangsperiode fouten in de comScore-implementaties zijn ontstaan, waardoor het bereiksniveau van een aantal RTL merken niet correct kon worden vastgesteld. Deze issues zijn met het gebruik van ADOBE data opgelost.