Online bereiksonderzoek in het crossmediaal design van NMO
Op donderdag 15 april 2021 vond de lancering plaats van het nieuwe geïntegreerde bereiksonderzoek NMO. Het Nationaal Media Onderzoek – zoals het onderzoek voluit heet – presenteerde zich op die dag met een webinar aan de mediabranche.
Geïntegreerde meting
VINEX is verheugd over het doordachte innovatieve onderzoeksdesign. De digitale meting is slim geïntegreerd in het onderzoeksmodel NMO. Digitaal is in de meting verweven zoals ook het dagelijkse gebruik van digitale media verweven is.
Integratie brengt efficiëntie
Efficiency staat centraal bij de digitale bereiksmeting binnen NMO. In het ontwerp maken de mediaonderzoekers gebruik van verschillende panels en meetoplossingen die ook data leveren over over lezen, luisteren en kijken.
De online gegevens komen uit verschillende onderdelen: uit de routermeters in het huishoudpanel dat ook voor de TV-meting wordt gebruikt en uit de smartphone-meters vanuit het individuen-panel dat ook data levert over Radio en TV. Deze bronnen worden voor digital gecombineerd met censusdata (totaaltellingen).
Future ready
De methode is voorbereid op de toekomst. Zo zijn Kantar’s Focal Meters in de huishoudpanels klaar om alle denkbare vormen van online mediaconsumptie vast te leggen. Dus kom maar op met de slimme koelkasten, en andere apparaten die verbinding kunnen maken met internet.
‘Future ready’ verwijst ook naar de manier waarop de online gegevens terugkomen in de andere datasets. Dit sluit aan op de ‘customer journey’ die zowel offline als online media omvat. Denk daarbij aan online tv-kijken, online radio luisteren en het online lezen van digitale edities van kranten en tijdschriften.
Daarnaast blijven er ook datasets over specifiek het bereik via online platformen bestaan, en worden daar in overleg met de markt nieuwe mogelijkheden aan toegevoegd.
Marktstandaard
De digitale bereiksdata zullen relevanter worden omdat NMO de standaard voor online bereik wordt. Er ontstaat een transparante bron die beschikbaar is voor alle betrokken partijen. De paneldataset vormt de basis het netto bereik van meerdere platformen en ontdubbelde kengetallen. De rapportage betreft bereikte personen van vlees en bloed en beperkt zich niet tot louter technische metrics als het aantal browsers of devices. Dat blijft uiteraard van toegevoegde waarde.
Cross Media by Design
De vraag van adverteerders en mediabureaus naar crossmediale planningsgegevens neemt sterk toe, omdat adverteerders de consument, die steeds digitaler wordt, nauwlettend volgen. NMO biedt nieuwe oplossingen en onmisbare insights, omdat er dankzij het basisdesign geïntegreerd gemeten wordt.