NMO Online naar fase 2

NMO Online naar fase 2

VINEX en NMO Online maken zich op voor fase 2 van het online bereiksonderzoek waarin o.a. de globals en de grotere spelers binnen retailmedia worden gemeten en gerapporteerd. Maar voor het zover is kijken we eerst naar de meest recente ontwikkelingen en innovaties in fase 1.

NMO Online publiceert vanaf de start in januari van dit jaar wekelijks nieuwe bereikcijfers van alle online merken, websites en apps van de deelnemende publishers binnen VINEX. De data worden beschikbaar gemaakt aan alle deelnemers, de mediabureaus van PMA en adverteerders van BVA.

Verrijking data

Sinds de eerst publicatie zijn de data van NMO Online op verschillende manieren verrijkt. Allereerst zijn de Cebuco-gebieden toegewezen als achtergrondkenmerk van de respondenten. Dat maakt het mogelijk om geografisch verfijnde analyses te genereren.

De tweede verrijking betreft de koppeling van een groot aantal doelgroepkenmerken uit de NMO Doelgroep Monitor. Hierdoor is het nu het mogelijk om binnen NMO Online voor een grote verscheidenheid aan doelgroepen analyses te maken. Denk hierbij aan doelgroepen op het gebied van interesses, vrije tijd, financiën, vakantie en vervoer, maar ook media imperatives.

Alle sites en apps

Alle hierboven genoemde ontwikkelingen vinden nog plaats binnen fase 1 van NMO Online. Daar hoort ook het verder optimaliseren van de bereiksmodellen bij, maar inmiddels wordt ook hard gewerkt aan fase 2.

In deze fase worden vrijwel alle websites en apps gemeten. Ook van partijen die tot nu toe nog niet in de data van NMO Online voorkwamen. Dat zijn bijvoorbeeld de globals zoals Google en Meta, maar ook grote lokale spelers in het veld van retailmedia. Dit is mogelijk door de toevoeging van data uit het NMO Multimedia Panel, het panel waar ook de luistercijfers uit voortkomen. Deze panelleden zijn uitgerust met de MediaCell+ app die naast het luisteren naar radiozenders ook het bereik van sites en apps meet via de techniek van RealityMine.

Om in NMO Online dataset te worden opgenomen moet je wel lid zijn/worden van VINEX. VINEX-leden zorgen gezamenlijk voor de financiering en doorontwikkeling van dit onderzoek. Wil je dat jouw platform ook wordt opgenomen in de NMO Online datasets, laat het ons hier weten en we nemen contact met je op!

De lancering van fase 2 van NMO Online wordt in de eerste helft van 2025 verwacht.

Wil je eens kennis maken met NMO Online en de VINEX-leden? Bezoek dan op 19 november a.s. de NMO Online bijeenkomst die wordt georganiseerd bij DPG Media van 15-17 uur. Heb je interesses, laat het ons weten