Nieuw in NOBO: Bereik online media door de dag heen
Binnenkort wordt NOBO uitgebreid met nieuwe opties. De consumptie van web en app wordt al enkele jaren door NOBO gerapporteerd tot op het niveau van dagbereik. Met de introductie in de planningstools van de ‘Tijdvakmodule’ wordt het mogelijk om de bereiksopbouw door de dag heen te analyseren en tijdvakken met elkaar te vergelijken. Hierdoor krijgt de markt inzicht in het verloop van het online bereik gedurende de dag.
De Tijdvakmodule komt half november voor NOBO-gebruikers in de mediaplanningssoftware beschikbaar. We delen alvast de eerste insights in een artikel. Voor deze publicatie is gebruik gemaakt van NOBO-data van april 2019 waarop de nieuwe weging, ingevoerd op 1 juli jl., al is toegepast.
Uur tot uur
De Tijdvakmodule maakt het mogelijk om het online mediagebruik van uur tot uur te analyseren. De grafiek hierboven geeft het gemiddelde verloop van het online bereik per uur over een dag weer -op het meest algemene niveau- gemeten over alle devices en alle sites en apps die beschikbaar zijn in NOBO. De lijn toont het totaalbereik van alle gemeten online media per uur van 0.00 t/m 23.59 uur.
Met de introductie in NOBO van de ‘Tijdvakmodule’ kan de bereiksopbouw door de dag heen geanalyseerd worden.
In de grafiek is het dal in de nacht goed te zien. Die dip in bereik zet ’s avonds om 22.00 uur al in (zie de rechterkant van de grafiek). Het bereik begint vanaf 5.00 uur weer op te lopen. Vanaf 9.00 uur tot 22.00 uur ligt het bereik tijdens alle uren tussen de 50% en 60%.
Patronen doelgroepen, dagen, devices en genres
De hoogste bereikscores per uur worden behaald in de doelgroep 20-49 jaar. In de vooravond loopt het bereik in deze groep op tot meer dan 70%. Onderin de grafiek vinden we het patroon van de 6-12-jarigen die hun online piek rond 19.00 uur hebben.
Andere bevindingen
Bij het devicegebruik wordt de leidende rol van de smartphone snel duidelijk. ’s Middags is bijna de helft van de smartphonegebruikers online. Die piek loopt door tot in de avond. Verder zijn er duidelijke bereiksverschillen voor werk- en weekenddagen. Ook voor genres als nieuws en social platforms zijn de patronen verschillend. De nieuwssites komen ’s ochtend snel uit de startblokken, terwijl retail-sites vooral in de avond druk bezocht worden. Je leest meer nuances in dit uitgebreide artikel.