Leefstijlgroepen NPO opgenomen in NOBO

Leefstijlgroepen NPO opgenomen in NOBO

NOBO is onlangs verrijkt met de vernieuwde ‘Leefstijlgroepen’ van NPO. Wat zijn Leefstijlgroepen en hoe kun je dit model toepassen in de NOBO-bereiksdata?

Leefstijlgroepen is ontwikkeld in opdracht van NPO. Het verdeelt de Nederlandse populatie in segmenten op basis van een bepaalde leefstijl. Het model kent 8 doelgroepen. Met Leefstijlen als variabele kan men het online mediagedrag van segmenten bekijken. Hiermee kan de effectiviteit van online mediaplannen worden vergroot door in te spelen op de online beleving van specifieke doelgroepen.

VINEX heeft de proef op de som genomen. In de analyse zijn 2 doelgroepen geselecteerd die qua geslacht en leeftijd dicht bij elkaar liggen: De ‘Avontuurlijke Stadsbewoner’ en de ‘Zelfbewuste Familiemens’. De groepen zijn geanalyseerd op hun online mediaconsumptie.

Bereik per device/platform (Bron: NOBO juni 2018)

Ondanks dezelfde leeftijd komen de verschillende Leefstijlen duidelijk in de online mediaconsumptie tot uiting. De Avontuurlijke Stadsbewoner behaalt overall een hoger bereik. 98% van deze groep wordt met de merken uit NOBO bereikt. De Zelfbewuste Familiemens lijkt op dit punt meer op de basisgroep (gem. 93%). Bij de Avontuurlijke Stadsbewoners vinden we selectieve titels als VI, Beautify en NPO. Bij de Zelfbewuste Familiemens hebben De Telegraaf en Snapchat een sterke positie.

De analyse toont de meerwaarde aan van het segmentatiemodel. Twee ogenschijnlijk vergelijkbare groepen vertonen online een verschillend mediagedrag met andere voorkeuren en andere devices en kanalen. Lees het volledige verslag.

 

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.