Case van de maand: Hearst magazines
Bereiksonderzoeken zoals NMO Online publiceren vaak toplijsten. Denk aan de dagelijkse top 25 van NMO Kijken, de podcast- en streamingsrapportages van NMO Luisteren en natuurlijk de top 50 websites en apps van NMO Online. Maar al deze bereiksonderzoeken herbergen veel meer dan alleen maak rankings.
Bij Hearst Magazines, o.a. ELLE, Cosmopolitan en Quote, weten ze daar alles van. Feike Stegeman, B2B Marketing Analist, legt uit dat Hearst ‘de grootste in niches’ is. “Niet alleen het bereik, maar juist de selectiviteit van doelgroepen binnen de titels van Hearst blijkt vaak doorslaggevend bij de adverteerders en merken. We bedienen een groot aantal belangrijke domeinen zoals wonen en mode en daar zoeken we altijd de juiste doelgroep bij binnen NMO Online en natuurlijk ook NMO Lezen.”
Verrijking NMO Online
Door de verrijking van NMO Online met de NMO Doelgroep Monitor is een groot aantal doelgroepen eenvoudig te selecteren naast de standaard socio-demografische variabelen. “De ELLE-vrouw bijvoorbeeld is een nieuwsgierige ambitieuze vrouw met een groot maatschappelijk bewustzijn en heeft een meer dan gemiddelde interesse in mode en beauty”, aldus Stegeman. Al deze variabelen zijn eenvoudig te selecteren binnen NMO Online en NMO Lezen en helpen om de (digitale-) lezers verder te karakteriseren.
Dergelijke analyses hebben in het verleden al tot verrassende combinaties van titels en merken opgeleverd. “Cosmopolitan heeft al een aantal jaren een intensieve band met Thuisbezorgd.nl. Het blijkt dat de lezers en bezoekers een zeer hoge selectiviteitsindex hebben op de variabele ‘bestelt bij bezorgdiensten’. Ook de combinatie Cosmopolitan en het Amsterdam Dance Event bleek onlangs weer goed te werken. Cosmo-lezeressen gaan namelijk veel vaker naar party’s dan mensen om haar heen.”
Toename belang digitaal bereik
Door de digitale transitie wordt merkbereik steeds belangrijker. Dat is de optelling van het papieren- en digitale bereik, waarbij adverteerders en merken ook kijken naar de overlap tussen beide platformen teneinde de multimedia-propositie zo goed mogelijk uit te voeren.
Volgens Stegeman wordt het digitale bereik steeds belangrijker, wat nog meer gebruik van NMO Online met zich meebrengt. Maar niet alleen voor marketing en sales, ook voor de redacties. “Het komt regelmatig voor dat we op basis van de output van NMO Online redacties kunnen inspireren om over andere onderwerpen te schrijven dan de gewoonlijke. NMO Online fungeert dan als dezelfde eye-opener als bij adverteerders”, zo stel Stegeman.
Titels in NMO Online
Hearst is in NMO Online opgenomen met:
• elle.com/nl,
• quotenet.nl,
• jan-magazine.nl,
• cosmopolitan.com/nl,
• harpersbazaar.com/nl,
• nationalgeographic.nl,
• quest.nl