Een transparante digitale markt bouwen we met elkaar

Woord van de voorzitter

 

Het is alweer enige tijd geleden dat ik ben gestart als voorzitter van VINEX. Een rol waarin ik samen met het bestuur richting kan geven aan NMO Online. Bij mijn aantreden was NMO Online net opgeleverd en een belangrijke taak is om dit onderzoek nu door te ontwikkelen en verder in de markt te zetten.

Samen met het Platform Media-Adviesbureaus (PMA) en de Bond van Adverteerders (bvA) bouwen we met NMO Online aan de marktstandaard voor digitaal bereik. Onze gezamenlijke visie is dat NMO-cijfers onmisbaar zijn voor sales-pitches en campagne-inkoop. We laten hiermee het tijdperk waarin partijen allemaal eigen cijfers en definities gebruiken achter ons en bieden de markt met deze standaard transparantie, duidelijkheid en vergelijkbaarheid. 

We zijn met elkaar hard bezig om het onderzoek door te ontwikkelen zodat alle relevante digitale merken in NMO Online beschikbaar zijn. Hierbij heeft het VINEX Bestuur twee uitgangspunten vastgesteld:

  1. NMO Online is er voor de gehele digitale markt. Momenteel worden de kosten echter gedragen door een beperkte groep publishers. Dit is onredelijk en niet houdbaar in de toekomst. Om die reden zal NMO Online geen cijfers rapporteren van de zogenaamde ‘free riders’. Als een publisher wil verschijnen in de planningsdata, dan is het redelijk te verwachten dat deze partij ook bijdraagt aan de totstandkoming van deze data. Uiteraard betaalt iedereen naar rato en met elkaar maken we op deze manier het onderzoek mogelijk.
  2. VINEX stelt zich open voor een grote groep ‘nieuwe’ mediapartijen zoals Retail Media. Retail Media heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld als een volwaardige digitale exploitant en we merken hier de behoefte om ook in NMO Online gerapporteerd te worden, gelijk aan andere exploitanten. Vanuit VINEX heten we de diverse Retail Media partijen van harte welkom en we kijken uit naar deze verrijking binnen de VINEX gelederen. 

We verwachten in de eerste helft van 2025 met NMO Online een volledige afspiegeling van het Nederlandse digitale bereik te publiceren, met daarbinnen een uitsplitsing van het bereik van de betalende deelnemers. 

Er zijn volop plannen om het onderzoek verder door te ontwikkelen met het toevoegen van metingen van short form video en natuurlijk het realiseren van crossmedia-metingen. Nu al zien we dat het fuseren van printbereik en digitaal bereik in de ‘Merken Monitor’ tot mooie resultaten leidt.  

Met NMO Online bouwen we samen aan een transparante en duurzame digitale toekomst. Ben je geïnteresseerd om meer te weten te komen, neem dan contact met ons op of kom naar de ‘Open VINEX User Group’ bijeenkomst op 19 november van 15:00-17:00 bij DPG Media. Meld je daarvoor hier aan.

Met vriendelijke groet,

Carla der Kinderen