Bereik online nieuwsplatforms tijdens Corona-periode sterk toegenomen
Corona houdt ons inmiddels massaal thuis en het virus roept veel vragen op. Dit heeft gevolgen voor de mediaconsumptie in Nederland. Online media spelen daarbij natuurlijk een belangrijke rol.
Met de NOBO-data die inmiddels beschikbaar zijn, kunnen we de eerste inzichten delen over de impact van de actualiteiten op het online gedrag. In dit onderzoek is het mogelijk om het bereik van websites en apps per kalenderdag te volgen. Ook het gebruik door de dag heen is in NOBO opgenomen en er kan onderscheid gemaakt worden naar verschillende doelgroepen.
We besteden in dit artikel aandacht aan het gebruik van online nieuwsmedia die een belangrijke rol spelen bij de berichtgeving over Corona ofwel COVID-19.
Sterke toename
Met behulp van data tot en met 15 maart kan tussentijds de balans worden opgemaakt.
We zien een duidelijke stijging in het dagelijkse bereik vanaf 21 februari, de dag dat Nederland zich massaal om het virus begon te bekommeren. Op 27 februari is de eerste besmetting in Nederland een feit en op 12 en 13 maart kondigt de regering verregaande maatregelen aan zoals het sluiten van de scholen en de horeca. Ook kwam het advies om zoveel mogelijk vanuit huis te gaan werken en sociaal contact te beperken.
Meer bekeken pagina’s
Mede door het Coronavirus ondervinden de online nieuwsmedia een groeiende toestroom. Het aantal bekeken pagina’s van de nieuwmerken groeit mee met het bereik per dag. Er is rond 9 februari ook een piek in het bereik te zien, maar die is gerelateerd aan het stormachtige weer dat ons ook in de weken erna bezig hield.
Ruim 9 miljoen bezoekers
De online nieuwsmedia in ons land (de gehele groep nieuwssites en -apps die NOBO meet) bereiken vanaf 27 februari al 7,3 miljoen mensen (6+) per dag en dat groeit door naar meer dan 8,4 en 9,3 miljoen per dag in het weekend van 14 en 15 maart. In dit weekend ligt het bereik ruim 2 miljoen personen boven een gemiddelde dag in eerste weken van dit jaar.
Profiel nieuwsvolgers
De onderstaande grafiek laat zien dat niet alle doelgroepen de Nederlandse nieuwsmedia even intensief gebruiken.
Het zijn name de groepen tot 50 jaar die in de Corona-periode intensiever gebruik maken van de online nieuwsplatforms. Bij de doelgroep 20-34 jarigen zagen we in week 9 al een stijging van de surftijd met circa 30% ten opzichte van een gemiddelde dag in de weken voor de Corona-uitbraak. In week 11 is zelfs sprake van een verdubbeling van de tijd die deze groep op online nieuwsmedia spendeert. Er worden daarbij ook meer pagina’s van deze nieuwsplatforms bekeken. De groei in intensiteit van gebruik bleef in eerste instantie wat achter, maar ook bij de oudere groepen zien we inmiddels forse toenames.
Nieuwsconsumptie over de dag
De verdeling van het bereik door de dag heen blijft vergelijkbaar. De toename doet zich voor in alle tijdvakken.
Meer mensen staan op met nieuws en actualiteiten in de ochtend, maar de grootste toename is gedurende de middag zichtbaar. In week 11 (9 t/m 15 maart) is 33% van de Nederlanders tussen 12.00 uur en 16.00 uur online actief met content uit de categorie nieuws en actualiteiten, tegenover 22% in de weken voordat het virus Nederland in de greep kreeg. Blijkbaar benutten momenteel veel Nederlanders de vroege middag om zich tussentijds van de laatste ontwikkelingen op de hoogte te stellen.
Op de hoogte blijven? Houd de VINEX-site dan in de gaten, want er komen wekelijks nieuwe cijfers beschikbaar.