Bereik online nieuwsmerken bereikt plafond
In de afgelopen weken liet COVID-19 sporen na in de mediaconsumptie in Nederland.
NOBO-data geven inzicht in de impact van de actualiteit op het online gedrag. In dit onderzoek is het mogelijk om het online bereik van mediamerken per kalenderdag te volgen. Ook het mediagedrag door de dag heen is opgenomen en er kan onderscheid gemaakt worden naar verschillende doelgroepen.
In dit artikel staan opnieuw de online nieuwsmedia centraal die een belangrijke rol spelen bij de berichtgeving over COVID-19.
Meer dan 8 miljoen bezoekers per dag
Meer dan 8 miljoen Nederlanders van 6 jaar of ouder volgen dagelijks het nieuws online. In de eerste weken van maart zagen we een forse toename die in de afgelopen weken heeft doorgezet. Het bereik lijkt inmiddels te stabiliseren.
De absolute piek van 9,3 miljoen Nederlanders op online nieuwsplatforms werd bereikt op zondag 15 maart. Op die dag werd een persconferentie gegeven waarbij nieuwe maatregelen werden afgekondigd.
Het aantal bekeken pagina’s van nieuwssites groeide in eerste instantie mee met het bereik per dag, maar lijkt inmiddels iets te dalen.
Leeftijdsgroepen
Behalve dat meer mensen gebruik maken van de online nieuwsmedia, zien we ook een intensiever gebruik. De gemiddelde tijd die men besteedt aan online nieuws ligt bij de 20-50-jarigen nog steeds ruim anderhalf keer hoger dan in de eerste weken van 2020. De 13-19-jarigen lijken weer terug bij het gemiddelde niveau van voor de COVID-crisis.
Nieuwsconsumptie over de dag
De verdeling van het bereik door de dag heen blijft globaal gelijk. De middag blijft een populair tijdvak voor nieuwsupdates, wat leidt tot een bereik van ruim 35 procent tussen 12.00 en 16.00 uur.
Op de hoogte blijven?
Houd de VINEX-site in de gaten, want er komen regelmatig nieuwe cijfers beschikbaar. Daarnaast werken we aan andere publicaties over online gedrag in tijden van COVID-19.