It’s the time of the season
December is een atypische maand. We gedragen ons anders, ook online. Omdat NOBO per kalenderdag rapporteert, springt ons afwijkende surfgedrag meteen in het oog.
De allereerste sneeuwval brengt Nederland in rep en roer. De weersites lijken op 11 december te ontploffen. Een site als Buienradar ontvangt die dag 2,5 keer meer bezoekers. Ook de berichtenapps (+15%) en de nieuwsplatforms (+20%) kregen door het winterweer een piek te verwerken.
Het zelfde beeld is te zien rond de eerste grote storm van 2018. Code Rood zorgt voor opwinding. Het zijn opnieuw de weer- en nieuwssites die een hausse te verwerken krijgen. Er zijn ook meer personen die berichten/appjes over hun stormbelevenissen verzenden.
Smullen
Een andere typisch fenomeen met Kerst zijn onze culinaire inspanningen. In de week voor Kerst zijn de thuiskoks zich overduidelijk aan het voorbereiden. Op de receptensite Smulweb is het topdrukte met een verdubbeling van de bezoekers. Na de Kerst is het met koken al snel weer “business as usual”.
Tot slot springt de jaarwisseling in het oog. Het aantal mensen dat appjes en messages verstuurt loopt op tot een maximum: de gelukwensen worden uiteraard massaal online gedaan. Ook de nieuwsplatforms trekken veel bezoekers die willen zien hoe Nederland de jaarwisseling heeft beleefd.