Bescheiden groei adblockers
Een kwart van de bevolking maakt gebruik van adblockers. Dat blijkt uit de Media Standaard Survey 2018 (MSS). Dit onderzoek voor de achtste keer door KANTAR uitgevoerd in opdracht van NLO, NOM, SKO en VINEX.
De groei van het gebruik van adblockers blijkt bescheiden. De toepassing van deze techniek is sinds 2016 met 1,4 procentpunt toegenomen.
Adblockers worden het meest geïnstalleerd op een laptop/netbook (17%) of desktop (11%). Het percentage respondenten dat aangeeft een adblocker op de smartphone geïnstalleerd te hebben, is 8%.
Overige uitkomsten MSS
Het nieuwe MSS-onderzoek laat verder zien dat 95% van de dertienplussers weleens gebruikt maakt van internet. De groei van het gebruik (1% t.o.v. 2017) moet vooral gezocht worden in de verdere opmars van het smartphone-bezit. Ook het aantal senioren met internetverbinding is in 2018 flink opgelopen.
Over MSS
De Media Standaard Survey (MSS) is voor de achtste keer door KANTAR uitgevoerd in opdracht van NLO, NOM, SKO en VINEX. Het onderzoek dat representatief is voor Nederlanders van 13 jaar en ouder levert normcijfers voor bereiksonderzoek. Er zijn in 2018 5.990 huishoudens ondervraagd.