Mei 2018: sport, royalty en onweer stuwen web- en appbereik
De NOBO-cijfers over mei 2018 laten zien dat de Nederlanders online weer bijzonder actief zijn geweest. Het waren met name de onderwerpen sport, royalty en het weer die gedurende deze maand voor extra webverkeer hebben gezorgd. Vooral de weersites kregen onder invloed van de extreme weersomstandigheden miljoenen extra bezoekers te verwerken.
Extreem weer
De hoogste piek binnen de 22 NOBO-genres is te constateren op 29 mei jl. Dat was de dag van het extreme onweer. Het zestal weersites en -apps binnen de NOBO-meting kreeg op die dag bijna 16 miljoen bezoeken te verwerken. Dat was ongeveer viermaal zoveel als op een gemiddelde meidag. Ook op 22 mei was het bijzonder druk op weer- en verkeersites. De weeromstandigheden leidden bovendien tot meer bezoek aan de regionale nieuwssites en -apps. Dat is bijvoorbeeld te zien aan de significante stijging van het bezoek aan het nieuwsmerk Delimburger.nl dat verslag deed van de ravage in die provincie.
Royals
Ook sport trok veel Nederlanders naar de online media. De invloed van de Giro d’Italia was duidelijk in de statistieken zichtbaar en ook de raceprestaties van Verstappen lieten op internet hun sporen na. In het genre Entertainment en Celebraties stalen Harry en Meghan de show. Hun huwelijk zorgde op 19 mei voor aanzienlijk meer bereik in de entertainment-categorie. Daarnaast hield het Songfestival op 13 mei de gemoederen bezig.
In de onderstaande grafiek zijn drie genres van de 22 NOBO-genres opgenomen. Ook in de overige 19 genres zijn fluctuaties zichtbaar, echter minder aansprekend dan in de weergegeven segmenten.