Nieuwsbrieven
Bekijk hieronder de nieuwsbrieven van NOBO. Zelf een abonnement nemen? Dat kan natuurlijk ook. Klik hiervoor op onderstaande button.Lancering NMO Online op 8 januari 2024
Vanaf 8 januari zijn er weer wekelijks bereikscijfers voor websites en apps. De markt beschikt dan over een standaard voor het meten en rapporteren van website- en appbereik. Lees er alles over in deze nieuwsbrief. Kijk ook naar het artikel over cookieloos adverteren.
Lees meer
Lancering nieuwe geïntegreerde bereiksonderzoek NMO
Afgelopen donderdag vond de lancering plaats van het nieuwe crossmediale bereiksonderzoek NMO. Het Nationaal Media Onderzoek – zoals het onderzoek voluit heet – presenteerde zich met een online event aan de mediabranche.
Lees meer
SKO, NLO, NOM en VINEX starten integrale samenwerking bereiksonderzoek
Kantar en Ipsos zijn door SKO, NLO, NOM en VINEX geselecteerd voor de uitvoering van het nieuwe geïntegreerde bereiksonderzoek. Onder de naam Nationaal Media Onderzoek (NMO) zal het bereik van TV, radio, print en online worden gemeten.
Lees meer
Ons bijzondere online gedrag in 2020 in NOBO-cijfers
2020 was een uitzonderlijk jaar. Dat is terug te zien in ons mediagedrag. De NOBO-jaarcijfers tonen dat ook ons online gedrag in dit coronajaar sterk is veranderd.
Lees meer
Effecten COVID-19 zichtbaar in online traffic bij diverse branches
In deze nieuwsbrief aandacht voor de impact van de covid-crisis op het online gedrag tijdens de verschillende fasen rond de lockdown. Ook een analyse van NOM Mediamerken die laat zien hoe het leesgedrag van magazines en dagbladen verdeeld is over print en de online platforms.
Lees meer
Cookieloos adverteren en meten, kan dat?
Het belang van cookies voor online advertising is groot. Cookies helpen ons surf-gedrag te volgen, doelgroepen in kaart te brengen en consumentenvoorkeuren vast te leggen. Maar wat gebeurt er als die cookies straks niet meer gebruikt kunnen worden? Hoe krijg je dan de boodschap op het juiste moment bij de juiste persoon? En lukt het dan nog om het bereik van sites, apps en campagnes op een valide wijze te meten?
Lees meer
Cornona aanjager mediaconsumptie
Het coronavirus heeft de wereld flink in zijn greep. De dagelijkse stroom aan informatie over het virus is groot en de mediaconsumptie groeit navenant. Op TV neemt de schermtijd toe. Radio geeft een vergelijkbaar beeld. Ook wordt er meer print verkocht.
Lees meer
Bestuur VINEX vernieuwd
In januari is bij Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) een vernieuwd bestuur aangetreden. In totaal zijn er bij de organisatie achter NOBO vier nieuwe bestuursleden benoemd. Ook heeft er een voorzitterswissel plaatsgevonden.
Lees meer
Nieuw in NOBO: bereikscijfers per uur
Binnenkort wordt NOBO uitgebreid met nieuwe opties. De consumptie van web en app wordt al enkele jaren door NOBO gerapporteerd tot op het niveau van dagbereik. Met de introductie in de planningstools van de ‘Tijdvakmodule’ wordt het mogelijk om de bereiksopbouw door de dag heen te analyseren en tijdvakken met elkaar te vergelijken. Hierdoor krijgt de markt inzicht in het verloop van het online gebruik gedurende de dag.
Lees meer
Tijdens de verbouwing ontwikkelen we NOBO gewoon door (2019-5)
VINEX bouwt mee aan het nieuwe grensverleggende collectieve mediaonderzoek voor kijken, luisteren en lezen. Tijdens deze verbouwing staat de ontwikkeling van NOBO echter niet stil. In deze nieuwsbrief zullen wij laten zien dat NOBO dankzij diverse innovaties voorop blijft lopen.
Lees meer
Themanummer: groeiend belang smartphones en apps (2019-4)
Onlangs is Media:Tijd gepubliceerd. De belangrijkste conclusie uit dit tijdbestedingonderzoek: de tijd die we aan media besteden is niet veranderd, de manier waarop wel.
Lees meer
Mediadatabase Retriever verrijkt met NOBO-data (2019-3)
Retriever bevat sinds kort waardevolle informatie uit NOBO. Het gaat om actuele bereikscijfers en profielen van mediamerken uit het onderzoek. Dankzij de samenwerking krijgt een brede groep mediaprofessionals toegang tot deze insights.Lees meer
Nieuwsbrief MSS-special (2019-2)
De Media Standaard Survey is voor de 8e keer uitgevoerd in opdracht van NLO, NOM, SKO en VINEX. De data zijn van groot belang. Het onderzoek levert de normcijfers voor bereiksonderzoek en laat zien welke devices Nederlanders tot hun beschikking hebben. In deze nieuwsbrief vind je de belangrijkste trends.Lees meer
2019, een jaar met een sterker team en relevantere data (2019-1)
2019 belooft een bijzonder jaar voor NOBO te worden. De partnership met KANTAR wordt voorgezet en de vooruitzichten zijn goed. Het wordt een jaar waarin VINEX, SKO, NLO en NOM samenwerken aan het uitdagende crossmediale bereiks-onderzoek TMAM. Daarnaast ontwikkelen we ons NOBO-onderzoek verder door om meer relevantie te bieden, met nieuwe toepassingen, ook voor nieuwe gebruikers.Lees meer
NOBO verrijkt met Leefstijlgroepen van NPO (2018-6)
NOBO is onlangs verrijkt met de vernieuwde ‘Leefstijlgroepen’ van NPO. In deze nieuwsbrief maak je kennis dit segmentatiemodel. Wat zijn Leefstijlgroepen en hoe kun je dit model toepassen in de NOBO-bereiksdata?Lees meer
Test VINEX toont de noodzaak van transparante, gevalideerde campagnemetingen (2018-5)
NOBO levert wekelijks bereikcijfers van sites en apps binnen diverse doelgroepen. Een logische vervolgstap voor NOBO is de toevoeging van campagnemetingen. Hiermee kunnen het bereik en het profiel van digitale campagnes betrouwbaar worden vastgesteld.Lees meer
Magazinemerken selectief bij online vrouwendoelgroepen (2018-4)
Voor magazinemerken zijn vrouwen een belangrijke doelgroep. Interessant dus om het onlinegedrag van vrouwen eens goed onder de loep te nemen. Magazine Media Associatie (MMA) beschrijft aan de hand van NOBO-data de rol die magazinemerken in de online omgeving spelen.Lees meer
Temptation Island en nieuwe VINEX-site (2018-3)
Deze nieuwbrief staat weer bomvol VINEX-updates. Met, zoals je gewend bent, een grondige analyse van de laatste online ontwikkelingen. Ook aandacht voor de nieuwe VINEX-site en voor nieuwsitems gebaseerd op recente NOBO-data. Veel leesplezier en inspiratie!Lees meer
MSS toont opmars mobiel (2018-2)
Media Standaard Survey (MSS) is dé jaarlijkse update over het mediagebruik in ons land. In de rapportage worden diverse trends in de media zichtbaar. Ook voor VINEX valt er veel in MSS te ontdekken, met name over de ontwikkeling van ons internetgedrag. Deze nieuwsbrief informeert je over de meest in het oog springende ontwikkelingen.Lees meer
Een nieuw jaar vol nieuwe ambities (2018-1)
2018 is van start en NOBO is alweer sterk uit de startblokken gekomen. De onderzoeksopzet staat als een huis en vrijwel alle grote Nederlandse online mediamerken zijn met sites en apps in het onderzoek opgenomen. Inmiddels hebben ook de mediabureaus van PMA toegang tot de NOBO-data. De markt heeft daarmee een prima instrument in handen om het online gedrag van de Nederlander te volgen. In deze brief zie je enkele treffende voorbeelden.Lees verder
Thuiskok, klusser en sporter (2017-9)
Lees meer
NOBO met nóg meer mediabrands (2017-8)
NOBO wordt steeds completer. Met global brands en met (meer) mediamerken van deelnemende publishers! Ook zijn de NOBO-data steeds vaker als nieuws in de vakpers te vinden.Lees verder
Het online bereik volgens NOBO (2017-7)
De computer, in NOBO aangeduid als desk-/laptop, heeft nog altijd het grootste bereik in vergelijking met andere devices. Althans in de meeste doelgroepen. Bij 20-34 jarigen gaat de smartphone nipt aan kop en in de groep 35-49 jaar is het een nek-aan-nekrace tussen de computer en de smartphone. De tablet blijft over de hele linie wat achter, met uitzondering van de doelgroep 50+.Lees meer
NOBO door in 2018 (2017-6)
Lees meer
NOBO uitgebreid met global mediabrands (2017-5)
In NOBO, het door VINEX geïnitieerde online bereiksonderzoek, zijn belangrijke innovaties doorgevoerd. Lees er alles over in de nieuwsbrief. Belangrijk nieuws is dat in NOBO nu ook de ‘global brands’ heeft opgenomen. Het onderzoek is daarmee nog completer geworden.Lees meer
Abonneer mij!
Wilt u de nieuwsbrieven automatisch ontvangen? Klik op onderstaande button en vul uw gegevens in. Wij doen de rest.
Abonneer mij