Waarom deelnemen aan NMO Online?

NMO Online is onderdeel van het Nationaal Media Onderzoek (NMO). Dit is een initiatief van de voormalige organisaties voor mediabereiksonderzoek in Nederland. Dat zijn Stichting KijkOnderzoek (SKO), Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO), Stichting Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) en de Verenigde Internet Exploitanten (VINEX). Lees hieronder waarom het belangrijk is om deel te nemen aan NMO Online als je actief bent in het digitale domein.

De onderzoeken en resultaten van NMO gelden in Nederland als de standaard in de markt en zijn mondiaal gezien uniek en vooruitstrevend als het gaat om de opzet en uitvoering. 

NMO Online maakt van hetzelfde panel gebruik als NMO Kijken. Binnenkort komt daar het panel van NMO Luisteren bij, wat de betrouwbaarheid van data alleen maar vergroot. Het spreekt voor zich dat alle paneldata en output van NMO voldoen aan de privacyregels van AVG. 

Van contacten naar netto bereik

De deelnemers aan NMO Online vergroten hun kennis en inzicht van het bereik van websites en apps ten opzichte van de standaard meetgegevens van digitale platformen. Doordat NMO Online deels uit panelonderzoek bestaat wordt er gerapporteerd over mensen en niet over machines zoals browsers of cookies. Dat betekent dat naast het aantal contacten per website of app het netto bereik en gemiddelde contactfrequentie kan worden berekend voor vrijwel elke doelgroep.

Specifieke doelgroepen

Naast de standaard ‘socio-demo’s’ zoals geslacht, leeftijd en opleiding kent NMO Online nog een groot aantal andere doelgroepen. Dit komt door de koppeling met de NMO Doelgroep Monitor, waarin vragen zijn opgenomen over interessegebieden, vrijetijdsbesteding, huizenbezit, vakantie-bestemmingen en vele andere onderwerpen.

Dat geeft grote en kleine uitgevers de mogelijkheid het online bereik gedetailleerd te profileren. Special interest uitgever Hearst Magazines gebruikt de data van NMO Online om de markt te laten zien dat het de ‘grootste in niches’ is. De inzet van die data helpt adverteerders om verfijnde doelgroepen te bereiken, maar ook redacties om specifieke onderwerpen aan te bieden via de verschillende contentkanalen.

Vergroting meetdomein in fase 2

In fase 2 (eeerste helft 2025 gereed) wordt het meetdomein van NMO Online substantieel vergroot. Naast de huidige websites en apps van de deelnemende partijen gaat NMO Online onder andere ook de globals en de platformen van grote retailers en sociale media meten. Feitelijk gaat NMO Online het totale online verkeer meten door de toevoeging van de data uit het panel van NMO Luisteren. De meetresultaten van de nieuwe partijen zal in overleg worden gepubliceerd in de rapportages.