VINEX
Voor consumenten
VINEX is een stichting waarin uitgevers van digitale media samenwerken om inzicht te krijgen in betrouwbare online kijk- en bereikscijfers van deelnemende omroepen, websites en apps. Hiervoor wordt het Nederlands Online BereiksOnderzoek (NOBO) uitgevoerd.
METEN VAN ONLINE GEDRAG
Voor NOBO werkt VINEX samen met onderzoeksorganisatie Kantar. Kantar meet en registreert het online gedrag binnen een speciaal daarvoor opgezet ‘MediaPanel’. De verzamelde gegevens worden door onze deelnemers en klanten gebruikt voor in- en externe rapportages van online bereiks- en/of kijkcijfers.
HET MEDIAPANEL
Het MediaPanel bestaat uit circa 5.000 personen die expliciet toestemming hebben gegeven voor hun deelname aan het onderzoek. Het MediaPanel vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlanders die toegang hebben tot het internet. Inmiddels is dat ongeveer 98% van de Nederlandse huishoudens.
RAPPORTEREN VAN DE GEGEVENS
Het gemeten online (kijk-) gedrag wordt door omgezet naar een beperkte set van gegevens die niet meer te herleiden zijn tot personen of huishoudens en gebruikt voor in- en externe rapportages van online kijk- en bereikscijfers en andere overzichten. Voor een uitgebreide toelichting op de bescherming van gegevens en privacy rond VINEX en NOBO, klik hier.