Toplijsten NOBO 2020
Op 18 januari 2021 presenteerde VINEX de jaarcijfers over 2020 gebaseerd op het Nederlands Online Bereiksonderzoek (NOBO). Hieronder de top-25 van Nederlandse online mediamerken die deelnemen via de tagged meting.
Marktplaats gaat bij de Nederlandse online media opnieuw met indrukwekkende cijfers aan kop. De site ontvangt bijna 8 miljoen consumenten die maandelijks gemiddeld bijna 5 uur op het platform doorbrengen. De koopjessite wordt in de ranking gevolgd door nieuwsmerken die een turbulent jaar achter de rug hebben.
Vrijwel alle mediamerken in de toplijst hebben in 2020 meer online bezoekers ontvangen. Gemiddeld steeg het maandbereik met 27%. Het bereik van RTL Nieuws en Veronica Magazine is door een herschikking van hun submerken niet te vergelijken met 2019.
Stijgers in 2020
De toplijst van de sterkste stijgers in het gemiddelde maandbereik ten opzichte van 2019 hieronder geeft inzicht in de dynamiek onder de online mediamerken. Het gaat om merken met een maandbereik van 3% of meer in 2020.
Bron: NOBO
Opvallend is het grote aantal magazinemerken dat een flinke stijging doormaakt. Ook regionale nieuwsmedia zijn onder de stijgers terug te vinden evenals verschillende omroepsites. Hierbij opnieuw de opmerking dat de stijging van RTL Nieuws en Veronica Magazine deels te danken is aan een herschikking van het merkportfolio.