Berichten in de pers

Impact van de actualiteiten op online bereik: Temptation Island of Gemeenteraadsverkiezingen?

Inmiddels is het tweede kwartaal halverwege, een mooi moment om terug te kijken op de NOBO-data van het eerste kwartaal. Elke maand had begin 2018 zo zijn eigen ‘event’. Allereerst was er op 18 januari de ontwrichtende januaristorm. Daarna volgden in februari de Olympische Winterspelen en was het op 21 maart tijd voor de Gemeenteraadsverkiezingen. Om te…
Lees verder


8 mei 2018 0

MSS 2017: Internetten via mobiele devices fors toegenomen

Het bezit en gebruik van mobiele devices is in 2017 significant toegenomen. Het internetgebruik in ons land is vorig jaar gestegen naar 94% (+0,6%). De Nederlander surft inmiddels gemiddeld 16 uur per week. Dat zijn de opvallende punten uit Media Standaard Survey (MSS), de rapportage die NLO, NOM, SKO en VINEX voor de zevende keer…
Lees verder


22 februari 2018 0

NOM Mediamerken: powered by NOBO en NPM

Een mediamerk manifesteert zich allang niet meer via één platform. De digitalisering heeft er- voor gezorgd dat een merk op verschillende wijzen wordt benaderd. De vraag is in welke mate: welk deel is papier en welk deel is digitaal? NOM Mediamerken 2017 geeft daar antwoord op. NOM Mediamerken 2017 is op 7 december jl. geintroduceerd…
Lees verder


29 januari 2018 0

It’s the time of the season

December is een atypische maand. We gedragen ons anders, ook online. Omdat NOBO per kalenderdag rapporteert, springt ons afwijkende surfgedrag meteen in het oog. De allereerste sneeuwval brengt Nederland in rep en roer. De weersites lijken op 11 december te ontploffen. Een site als Buienradar ontvangt die dag 2,5 keer meer bezoekers. Ook de berichtenapps…
Lees verder


16 januari 2018 0

Extra check op data: uitlevering NOBO vertraagd

De uitlevering van NOBO-data is door extra controles vertraagd. De nog uit te leveren data zal op 22 december a.s. verstrekt worden. Ook de backdata van week 38 t/m week 46 is momenteel niet bruikbaar. Momenteel vinden er extra controles plaats op de NOBO-data. De checks die worden uitgevoerd door Kantar en ComScore hebben betrekking…
Lees verder


6 december 2017 0

Toekomstplannen bereiksonderzoek onthuld

De bereiksonderzoeken voor kijken, luisteren en lezen gaan een gezamenlijke toekomst tegemoet. De digitale kanalen krijgen daarbij een prominente rol. Dat kwam naar voren bij de presentaties van SKO, NOM, VINEX, NLO, BRO en PMA tijdens een themamiddag van MWG op 21 november jl. Momenteel formuleren de onderzoeksorganisaties samen een opdracht voor crossmediaal bereiksonderzoek. Dat onderzoek…
Lees verder


24 november 2017 0

De waarde die NOBO toevoegt

De reactie van Karin Schut (VINEX) op Mindshare’s blog-post “DAM versus NOBO” NOBO is alweer bijna een jaar in de markt en ook al enkele maanden voor mediabureaus beschikbaar. Het is goed om te zien dat de data uitgebreid worden bekeken en vergeleken met andere bronnen die beschikbaar zijn voor de planning van digitale campagnes.…
Lees verder


20 oktober 2017 0

VINEX en SKO verlengen contract NOBO

De Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) en Stichting KijkOnderzoek (SKO) hebben gezamenlijk hun handtekening gezet onder de verlenging van het contract voor het Nederlands Online Bereik Onderzoek (NOBO). NOBO, dat wordt uitgevoerd door Kantar Media/TNS, zal ook in 2018 de marktstandaard zijn voor het meten en rapporteren van online bereik in het MediaPanel van ruim 5.000…
Lees verder


6 september 2017 0

NOBO geeft inzicht in online bereik tijdens verkiezingen

De nieuwssites en -apps hebben tijdens de verkiezingen een recordaantal bezoekers ontvangen. Dat blijkt uit NOBO-cijfers over maart. Het bereik van de in NOBO opgenomen nieuwsmerken was tijdens de verkiezingen tientallen procenten hoger. Ook de surftijd en het aantal merkbezoeken steeg met ongeveer de helft. De volledige analyse vind je op deze site. Rijkdom data…
Lees verder


24 maart 2017 0