VINEX

MSS: Meer digitale devices in Nederlandse huishoudens

26 juli 2018 Algemeen 0

Het aantal huishoudens met internet is in het afgelopen half jaar opnieuw gestegen. Het bezit van smartphones, laptops, smart TV’s en mediacenters nam in de eerste helft van 2018 significant toe.

Stijging bezit smartphones

89% van de Nederlanders (13+) is in het bezit van een smartphone. Dit is een significante stijging ten opzichte van de tweede helft van 2017 (85%). De aanwezigheid van laptops in Nederlandse huishoudens stijgt significant (van 77% naar 79%). Ook het aantal met internet verbonden TV’s is toegenomen. Het aantal huishoudens met een tablet is met 66% gelijk gebleven. Dit blijkt uit de Media Standaard Survey (MSS), het door Kantar TNS uitgevoerde onderzoek in opdracht van SKO, NLO, NOM en VINEX.

Digitale televisie en videodiensten

Meer dan de helft van de huishoudens (54%) geeft aan een digitale aansluiting via de kabel te hebben, 21% procent via internet, 12% via glasvezel, 6% via Digitenne en 3% via een schotel. Deze percentages zijn licht gestegen. Tegelijkertijd daalde het aantal huishoudens met analoge ontvangst. Het aantal huishoudens met een smart TV groeit sterk, van 42% naar 46%.

MSS rapporteert een stijgende populariteit van betaalde online videodiensten zoals Netflix, Videoland, NPO Start Plus, en RTLXL Premium. Bijna de helft van de huishoudens (48%) maakt wel eens gebruik van betaalde online videodiensten. Een jaar geleden was dat nog 40%.

 Over MSS

Sinds 2011 voert Kantar TNS de Media Standaard Survey (MSS) uit in opdracht van de organisaties achter de mediabereiksonderzoeken: SKO, NLO, NOM en VINEX. Voor dit onderzoek werden er in de eerste helft van 2018 2.814 huishoudens en 2.282 individuen (13+) in Nederland ondervraagd. De uitkomsten zijn representatief voor alle huishoudens in Nederland en alle individuen van 13 jaar en ouder.

De doelstelling van MSS is het verkrijgen van betrouwbare en stabiele populatiecijfers over de Nederlandse bevolking voor werving, weging en controle van de mediabereiksonderzoeken.

Bron: SKO

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *