VINEX

MSS 2017: Internetten via mobiele devices fors toegenomen

22 februari 2018 Geen categorie 0

Het bezit en gebruik van mobiele devices is in 2017 significant toegenomen. Het internetgebruik in ons land is vorig jaar gestegen naar 94% (+0,6%). De Nederlander surft inmiddels gemiddeld 16 uur per week.

Dat zijn de opvallende punten uit Media Standaard Survey (MSS), de rapportage die NLO, NOM, SKO en VINEX voor de zevende keer uit hebben gebracht.

Tachtig procent van de 13-plussers gebruikt inmiddels een smartphone om te internetten. Het is nu het meest voor internet gebruikte device. 60% gaat online via een tablet. Ook het gebruik van smart-TV voor internettoegang is in 2017 beduidend gestegen (nu 21%).

Groeisegmenten
Er zijn in 2017 vooral meer senioren en laagopgeleiden gaan internetten. De internetpenetratie bij de 65-plussers steeg naar 76% (+5%), bij laagopgeleiden naar 78% (+3%).

Surftijd
Qua tijdbeslag zien wij 50-65-jarigen meer tijd aan internet besteden. De groei van surftijd is in deze groep met 10% gegroeid. Ook bij vrouwen (+3%) en tieners (+5%) is de online tijd toegenomen. Bij de laatste groep bedraagt de surftijd al ruim 25 uur per week.

Convergentie
De convergentie zet sterk door. Dagblad- en tijdschriftcontent wordt steeds vaker ook online bekeken. 52% bekijkt inmiddels dagbladcontent online. Hetzelfde als bij lezen, is ook bij luisteren te constateren. Radio luisteren via de smartphone (+21%) en audiostreamen (+6%) zijn in 2017 significant gestegen. Wat kijken betreft, zijn de smart-tv (21%) en de digitale tv-ontvanger (18%) nieuwe kanalen om online te gaan.

De 2017 rapportage, in de vorm van een infographic, is hier te downloaden.

Over Media Standaard Survey (MSS)
De organisaties voor mediabereiksonderzoek NLO, NOM, SKO en VINEX hebben MSS voor de zevende keer uitgebracht. Het onderzoek wordt sinds 2011 uitgevoerd door KANTAR TNS.

MSS levert normcijfers voor weging en werving. De uitkomsten bepalen ook de definities van doelgroepen. Verder werpt de MSS een blik op nieuwe trends in mediagebruik. De uitkomsten zijn representatief voor alle huishoudens en alle Nederlanders van 13 jaar en ouder. In 2017 zijn 6.087 huishoudens en 5.113 personen van 13 jaar en ouder ondervraagd.

Rapportage in infographic-vorm: totaal

Rapportage in infographic-vorm: internet

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *